"За" и "против" антитерористичен закон


Само управляващата партия ГЕРБ вижда смисъл от специален закон за борба с тероризма и би подкрепила "оптимизиране на законодателната рамка". Останалите парламентарни сили - опозиционни и от управляващото мнозинство, са на мнение, че и сегашните правила са достатъчни за ефективно противодействие срещу терора, но куца превенцията.

Преди седмица Консултативният съвет за национална сигурност при президента Росен Плевнелиев препоръча на правителството да разработи и внесе в Народното събрание проект на закон за противодействие на тероризма. По информация на "Дневник" предложението е дошло от главния прокурор Сотир Цацаров.

Политици от опозицията напомниха, че противодействието на тероризма сега е уредено в редица закони - за МВР, за Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС), за разузнаването, за Държавната агенция "Технически операции" (ДАТО), за специалните разузнавателни средства (СРС), за мерките срещу прането на пари, в Наказателния кодекс, а наскоро парламентът прие и нов закон за управление на сектора "Сигурност", който определя Съвета за сигурност към премиера да координира работата между всички служби.

Председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов коментира пред "Дневник", че сегашното законодателство е възприето за изповядване на европейските ценности - за справедливост, равенство пред закона, докато "Ислямска държава" и останалите терористични клетки на територията на Европа не зачитат европейското законодателство и правата на хората. Точно за това трябва да имаме адекватно законодателство, а само преди два френският президент Франсоа Оланд каза пред двете камари, че ще правят законодателни промени и ако се наложи промяна на конституцията, посочи Цветанов.

"В момента може да се нарушат някъде правата на гражданите, но те са, за да може да се гарантира спокойствието и сигурността на всички миролюбиви граждани, които живеят в ЕС", каза той и добави, че всяка държава от ЕС оптимизира по този начин законодателството си.

По думите му трябва да има закони, които да позволят необходимия контрол и по-добре взаимодействие между държавите и службите от ЕС за тези европейски граждани, които отиват и се бият за "Ислямска държава", а после се връщат в държавите от ЕС.

На заседанието на КСНС изпълнителната власт и прокуратурата поеха ангажимент да направят правен анализ на нормативната уредба в страните от ЕС и да внесат съответните предложения за обсъждане в парламента, каза той. Чакаме да видим експертизата на прокуратурата и МВР и евроатлантическите служби, ще подложим на дискусия, ще направим допълнителни допитвания, за да се види дали нов закон или промени в сегашните, но това ще стане след Нова година, добави Цветанов.

На 100 места са описани правомощия за борбата с тероризма, какво ще пише в този нов закон, възмути се депутат от Реформаторския блок. Нали затова приехме общ закон за управление на системата за сигурност, създадохме Съвет по сигурността, който ще трябва да координира цялата тази дейност, напомни той и даде да се разбере, че не подкрепя събирането на всички сегашни текстове в един закон. Според него по-големият проблем е, че все още Съветът по сигурността към премиера няма секретар.

Председателят на комисията по отбрана Михо Михов (АБВ), който беше началник на Генералния щаб на армията, посочи, че КСНС е търсил някаква застраховка, която би могла да се използва в случаите, когато неправомерно наши органи са действали или бездействали  по отношение на терора и тероризма. По времето когато дори нямаме дефиниция що е това терор и тероризъм, да съставяш закон, ми се струва твърде амбициозно, коментира той пред "Дневник". Ако ти наистина не си дефинирал източниците на тероризма и последиците от него, би било прекалено силно да построиш закон и аз не го виждам, добави той.

Според него по-важното за мен е, че в българското правителство би следвало да има приемственост за план за борба с тероризма. И вече няколко правителства знаят много добре, че има такъв план, но той не се актуализира всяка година. В последните години никой не внася  доклад за състоянието на националната сигурност, което е задължение на всяко правителство по силата на приетата ни стратегия за национална сигурност. Внася се само доклад за състоянието на отбраната  и въоръжените сили.

Борис Ячев от Патриотичния фронт също не вижда спешна необходимост от нов антитерористичен закон. И в момента има правна база да се работи срещу тероризма. Ненужно е да се създава някаква нова шапка и допълнителна бюрокрация, добави той.

Според него обаче трябва да се обърне внимание на превантивните мерки и даде пример с оградата на българо-турската граница. Когато започнахме да говорим за ограда през февруари, ни нарекоха ретроградни, искали сме да връщаме Берлинската стена, само 6 месеца по-късно цяла Европа се огражда, коментира Ячев. Затова според него изграждането на оградата като защитно и превантивно съоръжение трябва да продължи.

Той критикува и работата на граничните служби, които до момента били натоварени с непривични функции като опазване на полета и гори и ползването им като жандармерия и аварийни служби. Имам много горчив привкус от поведението на ДАНС с пирамидата КТБ, където се видя напълно бездействие и пропускане на сериозни сигнали, че нещо се случва, каза Ячев. Той се обяви и за връщане на т.нар. апарат на информаторите, внедряване на хора в тези среди, защото сега говорим за квартали в Брюксел, които са в пълна изолация и се развиват по свои правила, но такива квартали има и в София - около Женския пазар са арабски квартали, където униформени стъпват рядко, а сега започна демонстративно полицейско присъствие.

Бившият военен министър, а сега депутат от БСП Ангел Найденов посочи пред "Дневник", че не вижда един специализиран закон какво точно може да промени в законодателната рамка, още повече че той винаги създава впечатлението, че ще бъде за сметка на граждански свободи и права. Според него е достатъчно пълна сегашната рамка за противодействие и борба с тероризма и ако е необходимо да се прави каквото и да било в тази посока, то може да стане с промени в съществуващите текстове.

"Сега темата е уредена в редица закони - за МВР, за отбраната и въоръжените сили, специален закон за КСНС, за ДАНС, за специалните служби и разузнаванията. Какво повече може да бъде добавено за противодействието на тероризма? Имаме съответните закони за борба срещу прането на пари, за ДАТО, както и стратегия за национална сигурност, доктрини. Честно казано не мисля, че нещо специално трябва да бъде правено и приемано", каза той.

Янко Янков от ДПС коментира, че смисълът на всеки закон е да регулира трайно определени обществени отношения. За тероризма такава регулация е невъзможна, защото формите на тероризма, мащабите му, генезиса му, посоките му, инструментите му непрекъснато се променят, добави той. И ако има нещо, което може би е универсално в цялото многообразие, това са наказателните правни разпоредби, но ние имаме достатъчно добър Наказателен кодекс, отбеляза Янков. Имаме закони и за специалните служби и Съвет по сигурността при премиера, който да ги координира и според мен един такъв закон само ще бъде някаква форма за оправдание, ако нещо не сме свършили до този момент, смята той.

Според Янков теоретичният период за работа с тероризма приключи, идва момент за действия. Трябва да се действа активно, защото формите на тероризма непрекъснато ще се усъвършенстват. Там основен елемент ще бъде превенцията - активната синергична политика на всички институции, служби и власти. Нямаме време да инвестираме в нови универсални правни инструменти, имаме достатъчно такива, посочи той.

Янков отбеляза, че при това разделение на обществото, на политическата система един не добре премислен закон може да нанесе много повече вреди на националната сигурност, отколкото ползи. Защото риториката, която чуваме в българския парламент от гледна точка на някои популистични тяснопартийни интереси, сякаш създава повече проблеми, отколкото може да донесе среда за сигурност в България, смята той. Тук ролята на президента е изключително голяма като институция, която трябва да консолидира обществото в условията на такива многопосочни заплахи от тероризъм, коментира още Янков.

Задържаха служител на Община Петрич за подкуп

Предишна новина

Тероризмът е врагът, а не правата и свободите на гражданите

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.