Следствието обвини капитана за разбиването на руския Ту-154 край Сочи


Пътническият самолет Ту-154 на руското министерство на отбраната се е разбил през декември в Черно море заради дезориентация на капитана.

Това е заключението на разследването, огласено в сряда след множество спекулации в месеците след трагедията край Сочи, в която на път за Сирия загина значителна част от световноизвестния Ансамбъл "Александров".

"Установено е, че причината за произшествието може да бъде нарушаване на пространствената ориентация (ситуационната осведоменост) на командира на въздушния съд, довело до неговите погрешни действия с органите за управление на въздушния съд", цитира съобщението агенция "Интерфакс".

В него се допълва, че не са установени никакви нарушения на правилата за зареждане на самолета с гориво или "въздействие на външни фактори" - термин, с който на начален етап обикновено се обознавачава и версия за терористичен акт или саботаж.

Не са открити и нарушения при товаренето на машината - както разположението на пътниците по седалките, така и на товара.

Московският в."Комерсант" публикува възстановка секунда по секунда на трагичния полет, който продължи по-малко от 2 минути след излитането в ранното утро на 25 декември.

Според него проблемите с ориентацията на капитана Роман Волков са започнали още на земята по време на рулирането. Той така и не успял да разбере на коя от двете писти трябва да застане и как най-добре да стигне до стартовата позиция. Поради това се наложило да го отведе лоцманска кола.

Объркването продължило и след излитането в 5:24, защото на седмата секунда от полета капитанът започнал с псувни и ругатни да се опитва да разбере от екипажа в каква посока лети. При това, според експерти, цитирани от "Комерсант", той самият е изгупил контрол над параметрите и в същото време е отклонявал вниманието на колегите си.

Изданието описва поредица от погрешни решения и действия, в резултат на които едва на 231 метра над морето Ту-154 е поел рязко надолу. Аварийната апаратура е започнала да предупреждава опасно приближаване към повърхността, но никой не е обърнал внимание на секундата.

"В същото време действията на командира са станали не просто странни, а в същността си самоубийствени - самолетът, извършващ завой с лек крен от около 10 градуса, лязко е преминал на силен ляв крен от 53 градуса. В резултат на тази маневра спускането е станало три пъти по-бързо - с около 20 м в секунда.", пише "Комерсант".

От такава ситуация не може да измъкне самолета дори много опитен летец-изпитател.

На 73-та секунда от полета лявото крило на Ту-164, все още намиращ се на ляв крен от около 50 градуса, се забива във водата. Според приборите скоростта е била 540 км/ч. От удара машината се разпада на множество части, всички 92-ма души на борда загиват.

Като една от възможните причини за катастрофата медиите от самото начало сочеха особеностите на летището в Адлер, описвано като едно от модерните (тук често пристига президентът Владимир Путин), но и от трудните в Русия. Пилоти разказаха, че нощно време при излитане от добре осветената писта и пресичането на линията на светлините на бреговата ивица, "изведнъж попадаш като в черна дупка" и ако не определи правилно разположението на самолета в пространството, пилотът попада "в плен на собствените си илюзии".

"Газпром" изгуби иска към Украйна за 34 млрд. долара

Предишна новина

"Задържане под стража" за граничните полицаи от Аерогара "София"

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.