Размисли върху "Галерия"

Размисли върху "Галерия"
Веселин Вучков е народен представител от ГЕРБ, бивш заместник министър на МВР.

През 2008 г. петчленен състав на ВАС в свое решение постави безпощадна диагноза на дейността на т. нар. оперативни служби в България: "Изразът "за нуждите на оперативно-издирвателната дейност" е много общ и не дава гаранции за спазване на чл. 32, ал. 1 от Конституцията, че личният живот на гражданите е неприкосновен".

Досетих се за това решение онзи ден, когато бе разсекретено информационно дело "Галерия". Актът на разсекретяване не може да се подмине лекомислено. Естествен е интересът към имената и длъжностите на "прикачените" с разпечатки и СРС имена, това подхранва човешкото любопитство. Но има нещо много по-важно: "вглеждането" във всеки ред и словосъчетание на тези официални документи разкриват същността на фундаментална професионална дейност, извършвана ежедневно от ДАНС и МВР. Става дума за т. нар. ОИД (оперативно-издирвателна дейност). Какво се забелязва?

Първо, без особени умствени професионални усилия в оперативните дела могат да "попаднат" колеги на оперативните работници, които водят разработката: началници и подчинени, длъжностни лица от същия ранг в същата или друга дирекция, от друг ранг в същата или друга дирекция и пр., и пр. Плюс журналисти, политици, бизнесмени.

Второ, поводи за "откриване" на оперативно дело винаги могат да се намерят: изразите са общи и неясни ("оперативни източници"), а достоверността – съмнителна.

Трето, средствата за водене на оперативни дела почти винаги се изчерпват с "разпечатки" на трафични данни и СРС-та, а към тях се добавят не особено качествени аналитични умозаключения.

Четвърто, външната форма на документа винаги "внушава" сериозност, защото е "напудрена" с безброй печати, подписи на началници, съгласувания, разрешения…

Пето, под тази "официозна" повърхност обаче често "наднича" срамежливото лице на недостоверността.

Да, такава е горчивата реалност. Дейността на българските ОР-та (оперативни работници) е потънала в методи и практики, присъщи на тоталитарните режими: остаряла нормативна база, робуване на количеството и статистиката за сметка на качеството, "враждебност" към всеки опит за външен коректив, откъсване от смисъла и интересите на наказателното производство… Нормативните правила, които "задвижват" тази ежедневна дейност на оперативните служби от ДАНС и МВР, се отличават с две характеристики: първо, в преобладаващата част те са подзаконови; второ – обвити са в булото на секретност. Това донякъде е обяснимо предвид спецификата на тази дейност. Но в същото време са налице опасности от прекрачване неприкосновените граници към защитени човешки права и свободи. Дори външните атрибути (наименования), обединени в родовото понятие "оперативни разработки" (информационни дела, дела за оперативно наблюдение и др. под.) пораждат задължителните критични въпроси.

Много по-смислено е насочването на професионалната енергия на службите към интересите на наказателното производство. В периода след 2010 г. подобна реформа бе проведена: структурно и функционално полицейските органи бяха "насочени" към извършване на същинска дейност по НПК. Численият състав на разследващите полицаи (с правомощия за пълноценно разследване по правилата на НПК) бе попълнен на 100 %. Но наред с това чрез законови промени се отвори възможност всеки полицейски служител да може да извършва следствени действия по НПК (основно неотложни: оглед, разпит на свидетели и др.). Това е императивен приоритет, защото европейските примери извеждат на преден план две функции на националните полиции: охрана на обществения ред и разследване на престъпления по правилата на НПК. В дейността по разследване бяха включени 6 000 полицейски служители, наред с разследващите полицаи (2 000 по щат). Първите резултати са окуражителни (въпреки присъщите напрежения): многократно намаля броят на просрочените досъдебни производства, върнатите от прокуратурата дела за доразследване и т. н. Европейската комисия също даде своята положителна оценка.

Ето защо приемствеността спрямо този управленски приоритет е задължителна!

Но връщането към горчивата практика да се "робува" на бройките (четири оперативни разработки плюс четирима информатори за всеки оперативен работник), вместо на съдържанието, всъщност е завоалирана команда: пълен напред към тоталитарното минало!

Трудно ми е да прикрия своя скептицизъм, когато става дума за реформа на ОИД. Всяка страница от информационото дело "Галерия" разкрива пороците на тази дейност. А липсата на съдържателна реформа възпроизвежда недъзите в хилядите оперативни дела: както висящи, така и архивирани. Тук международната експертиза е задължителна, защото работата с информатори, трафични данни и СРС е принципно важен въпрос, присъщ на всяка национална система за сигурност. Но – рано или късно – тази реформа трябва да "почука" на вратата на полицията и ДАНС, при това – без задължителните изблици на политическо противопоставяне. Защото липсата на подобна реформа по своеобразен начин задвижва спирачните механизми пред реформите и на наказателния процес, а това от своя страна обрича на неуспех и класическия начин за противодействие на престъпността – чрез осъдителни присъди, произнесени от съда.

Редакцията е готова да публикува и други мнения по темата

ВКС потвърди условните присъди за пожара във влака София-Кардам

Предишна новина

Депутатите гласуваха за възстановяване на глава 26 в НК

Следваща новина

Коментари

4 Коментара

  1. 4
    Стига Бе | нерегистриран
    0
    0

    Висшият съдебен съвет продължава да се дъни, скриха въпроси от кандидата за Апелативен прокурор на София Божидар Джамбазов - www.stigabe.com/господин-кандидат-за-апелативен-прокурор-вие-хомосексуалист-ли-сте

  2. 3
    | нерегистриран
    6
    0

    Аз бих искал да попитам г-н Вучков, 3години и половина докато беше зам.министър на ВР какво направи, за да се промени това? И защо след като не си мръдна пръста да промени нещо което беше в неговия ресор и компетенции сега плюе та се къса. Моите уважения, но това си е чист политически популизъм и празнословие. Ако трябва някой?някои да бъде обвинявани то в това число влиза и самия доц.Вучков. Срам ме е, че този човек ми е бил преподавател, зашото действията му като зам.м-р на ВР и като политик са диаметрално противоположни на думите му като преподавател. Засрамете се, г-н Вучков!

  3. 2
    Уместен въпрос | нерегистриран
    7
    0

    Господин Вучков, уважавам Ви като юрист и това няма да се промени. Компетентността и знанията Ви са известни на всички юристи. Но питам- защо чак сега

  4. 1
    ожожожо | нерегистриран
    6
    -1

    Сетила са Гиновева да са побара!Зам.министър, а изгрял сега.В МВР никога не е имало реална реформа, на нито един полицай не му пука за съда и присъдите.
    Момчетата ги направиха на маймуни за толкова време и така кадърни началници, че всеки гледа да се отчете разкритото престъпление и на никой ни му пука за доказателствата.

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.