Диана Русинова, пътен експерт:

Правни трикове спират ефективните наказания за дрогирани шофьори

Правни трикове спират ефективните наказания за дрогирани шофьори
Диана Русинова, председател на УС на Европейския център за транспортни политики (снимка: БГНЕС)

По-строги наказания ще има за шофирането в нетрезво или дрогирано състояние! Това става ясно от мотивите към законопроекта за промени в Наказателния кодекс на ГЕРБ, препоръчан и от премиера Бойко Борисов преди дни.Този път повод за връщането на темата на дневен ред стана жестокият инцидент, при който на Великден загина журналистът Милен Цветков, след като автомобилът му беше ударен от дрогиран 22-годишен шофьор. В момента наказанието при причиняване на смърт заради шофиране, след употреба на наркотично вещество е от 3 до 15 години. Сега предложението е то да бъде увеличено на от 5 до 15 години, в особено тежки случаи – от 6 до 20 години. Предлагат се и по-високи наказания за средна или тежка телесна повреда при инцидент по вина на пиян или дрогиран водач, както и по-високи санкции за шофиране в нетрезво състояние.

"Правен свят" потърси за коментар по темата с катастрофите, причинени от дрогирани шофьори и последиците за тях, Диана Русинова, председател на УС на Европейския център за транспортни политики.

Г-жо Русинова, по-строги наказания за дрогирани шофьори и увеличаване на минималната граница на наказанията за причиняване на смърт след употреба на наркотични вещества предлагат управляващите след поредния тежък пътен инцидент, при който загина журналистът Милен Цветков. Какво показва обаче статистиката през последните години? Има ли ръст в броя на катастрофите след употреба на наркотици?

Като цяло за Европа статистиката показва, че този тип пътно-транспортни произшествия след употреба на наркотици се увеличава. Това дори е един от четирите приоритета, които са заложени в последния работен документ на Комисията, който е свързан именно с борбата с пияни и дрогирани водачи. Комисията, за да насочи вниманието си към този проблем се дължи основно на факта, че той набира все по-голяма сила и той очевидно се превръща в сериозен в последните години и това не изключва България. У нас също доста в последно време увеличихме броя на тези катастрофи.

Другият основен проблем е, че много често поради различни правни трикове и пречки се оказва, че тези хора, които са употребили алкохол или наркотици и са причини смърт, не получават съответните наказания, като успяват да избегнат правосъдието. Това е много съществен проблем за нашето общество, защото това им показва, че те безнаказано могат да продължават да правят това нещо.

Ние трябва доста да работим като общество върху това, как да правим превенция изобщо върху употребата на алкохол или наркотични вещества и едва след това да мислим как по-ефикасно глобяваме тези водачи. Важно е да успеем да създадем у тях усещането, че не бива да сядат зад волана, употребили наркотици, ще има много сериозни последствия от това тяхно действие.

Можем ли да направим "профила" на водач, употребяващ наркотици?

Факт е, че все пак да си закупиш определен вид наркотици изисква финансови средства и много често се наблюдават млади хора, около 25-26-годишни да си позволят точно това поведение. Много често това са деца, които в годините на преход са видели, че всичко може, всичко е позволено и това всъщност ще остане безнаказано. Това е една цена, свързана с дългите години преход, което нашето общество, за съжаление, ще се наложи да плати, което е много голям проблем и трябва да бъде обсъждано във всички експертни среди и да се намери някакво решение, тъй като решението да вземеш наркотици и след това да се качиш да караш, да возиш други хора в автомобила си след употребата е много сериозен проблем, който говори за много големи липси и дефицити в нашето общество. И това касае не само въпросите на възпитанието, а и въпросите за правилно разбиране за редно и нередно, кое може и кое не може.

Преди малко Вие споменахте, че една от основните може би причини тези шофьори да са на пътя и да се увеличават подобни катастрофи е в правната уредба и наказанията. Къде е обаче грешката, за да имаме все повече дрогирани водачи и къде е решението, според Вас? Затягане на закона, по-високи наказания или какво?

Още от две години се заговори за вариант за кодифициране, създаване на Кодекс, който да вкара всички възможни наредби, закони и всякакви възможни други разпоредби, свързани с движението по пътищата като цяло. За мен това е много по-правилната посока, отколкото ние непрекъснато на увеличаваме глобите. Колко пъти го правихме и както виждате въпреки всичко има водачи, които минават на червено, които си позволяват да се качват в автомобилите пили или използвали наркотици. Това означава, че само глобите и тяхната събираемост не е достатъчно, защото какво излиза: аз, ако мога да си платя, мога да си карам колата както си пожелая ли? Това не е най-добрият вариант и не е нещото, което да възпита младите и всички останали, които си позволяват това поведение. Именно поради тази причина трябва да се приложи по-нов метод, който предвижда, че водачите допускат грешка на първо място, но от друга страна, че ние трябва като общество да направим всичко, за да избегнем възможността такива водачи да отнемат човешки животи.

И какво да очакваме по пътищата у нас, ако тази тенденция не спре? Все пак говорим за млади водачи с малък стаж зад волана, които сядат дрогирани!

Това, което се случва и в момента не е за подценяване и е опасно, защото всяка година по 600 човека да стават жертва на пътни инциденти, от които между 10 и 15% са жертва на това, че някой е карал след употреба на тези упойващи вещества е сериозен проблем. И ако ние не вземем сега съответните мерки и не разпознаем правилно проблема той в бъдеще ще се задълбочава и ще стигнем до момента, в който може би няма да можем да му окажем превенция. Аз обаче съм оптимист, защото виждам в институциите едно желание и разбиране и всички декларираха желанието си да работят. Неправителственият сектор ги подкрепя в тези усилия и силно вярвам, че с общи усилия ще можем да постигнем нещо значително в борбата с точно този вид недобросъвестни граждани.

Какви трябва да бъдат действията на държавата и органите за да спечелим борбата с пияните и дрогирани шофьори? Ето, отново имаме идеи за промени в Наказателния кодекс, Закона за движение по пътищата, внесени са в Народното събрание! Очаквате ли тези мерки да дадат по-ефективен резултат?

Преди всичко очаквам подобни предложения да бъдат на първо място обсъждани в широк експертен кръг. Да се чуят различните експертни мнения и на юристите, и на хората, занимаващи се с организацията на движението, и на онези, които разследват катастрофи, за да може да се обединим около една обща цел, а именно ефективни мерки з намаляване на тези инциденти, защото това, което се прави най-често е да се увеличават някакви наказания, а всички знаем, че това не е ефективна мярка. Колкото повече увеличаваме наказанията, толкова повече не спадат пътно-транспортните инциденти. Всеки един от нас има различна гледна точка по един и същ проблем и всеки може да даде своя принос в този процес, че да се получи нещо работещо и добри резултати в борбата за спасяване на всеки един човешки живот. Това е най-важното! А не просто да предлагаме едни промени и след това да се уверяваме, че работят или не работят, а дотогава сме загубили много време, в което са загинали още хора. Призовавам да се обединят всички експерти и да работят по тези проблеми и да не губим време в "проба-грешка". Това е най-същественото!

Още по темата

Без промяна в гаранцията на майката на шофьора, блъснал Милен Цветков

Предишна новина

Осъдиха на 3 месеца условно и 10 000 лева глоба млада жена в Хасково, нарушила карантината като отишла до магазина

Следваща новина

Коментари

5 Коментара

  1. 6
    Маймуна | нерегистриран
    0
    0

    Тая личност не беше ли от "Институт за пътна безопасност". От известно време гравитира по медии и телевизии и ми се струва позната персона от предишни инциденти. Явно е, че лъха непрофесионализъм.... а и след като сменя сдруженията.... явно всичко го виждат

  2. 5
    Безпътен експерт | нерегистриран
    3
    0

    Трепане на място за извършителите, с цел процесуална икономия!

  3. 4
    шофйор | нерегистриран
    9
    0

    Колегата с № 2 е изключително прав. Ниската интелигентност и неграмотността са въплътени в тази персона, наричаща себе си "председател на УС на Европейския център за транспортни политики", каквото и да означава това. Онзи ден я гледах по някой от телевизионните канали във връзка с ПТП, при което пострада Милен Цветков /светла му памет/ и в изказването й лъхаше непрофесионализъм, неграмотност, некомуникативност и простотия. Това момиче много си е повярвало. То няма никаква представа от организацията, от контрола, от автомобилите, от пешеходците и всичко свързано с движението по пътищата и с неговата безопасност. Не знам дали може да направи разлика между МПС и ППС, между кръстовище и пътен възел, между мигач и пътепоказател? Убеден съм, че не знае дефиницията за "маневра". Но така е за съжаление. Калинка, инплантирана на някаква длъжност за да взема заплата. Тя не може да раздели на две магарета сламата, вие искате да коментира такива сложни въпроси. пожелавам й да е жива и здрава и да се пази от Корона вируса и недобросъвестни шофьори.

  4. 2
    | нерегистриран
    8
    -4
    До коментар #1 от "Име | нерегистриран":
    "Правни трикове"-така ли наричаме правото на защита вече?



    Зависи, колега. Ако е за другите, са правни трикове и опищяваме орталъка, че не може така, че Х, У, Z или който там е заподозрян трябва да бъде убит незабавно с камъни публично, а цялата му рода до 15 коляно да бъде избесена. Ако е за нас, оооо, как изведнъж се сещаме за право на защита и за справедливия процес! Изключително лицемерие, съчетано с ниска интелигентност и чутовна неграмотност - това е мат`рялът нашенски.

  5. 1
    Име | нерегистриран
    11
    -3

    "Правни трикове"-така ли наричаме правото на защита вече?

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.