Правен казус в ЦИК около отказите на Пеевски и Станишев от ЕП


Централната избирателна комисия (ЦИК) е изправена нелек правен казус, възникнал с постъпилото от Делян Пеевски заявление "да не бъде обявяван" за евродепутат и очакваното сходно заявление от Сергей Станишев. Няма проблем избраните за членове на Европейския парламент (ЕП) да се откажат от мандата си, но въпросът е кога и пред кого могат да подадат такова искане, заявиха пред Mediapool членове на ЦИК. Мненията са разделени, а една от причините за това е празнотата в Изборния кодекс и неяснотите по въпроса кога започва началото на мандата.

Тънкият момент е, че когато имената на избраните за евродепутати бъдат обявени от ЦИК, те автоматично губят пълномощията си на членове на българското Народно събрание. Според българската Конституция, последният избор заличава предходния.

"Терзанията" на ЦИК вероятно щяха да бъдат спестени, ако политическият залог не бе толкова голям – съдбата на лидера на българските и европейските социалисти Сергей Станишев и на знаковия депутат от ДПС Делян Пеевски.

Според решение на Конституционния съд от 2001 г., депутатските пълномощия започват от деня на произвеждането на избори, който се счита за начален момент на мандата. По тази логика избраните за евродепутати трябва да подадат заявление за отказа си от мандат пред Европейския парламент.

В Изборния кодекс е записано единствено, че ЦИК "обявява получените гласове и разпределението на мандатите между партиите и коалициите при избори за членове на Европейския парламент от Република България не по-късно от три дни след изборния ден" и "обявява имената на избраните членове на Европейския парламент от Република България не по-късно от 5 дни след изборния ден" (чл. 387).

Законът не казва нищо за това докога избраните за евродепутати могат да се откажат от мандат и пред кого да подадат оставка. В чл. 389 от кодекса е посочено, че член на българския парламент не може да бъде член на европейския.

"ЦИК не може да взема решение, че някой не иска да бъде избран, тъй като по закон не са й вменени такива задължения. Напротив, задължението е комисията да обяви избраните", коментираха пред Mediapool представители на ЦИК.

Петдневният срок, в който комисията трябва да обяви имената на 17-те избрани български евродепутати, изтича в 19 ч. в петък. В четвъртък членовете на комисията все още не бяха разрешили спора кой е моментът, до който избраният за евродепутат може да се откаже от мандата си – дали до приключване на изборите или до обявяване на мандата.

"Срокът, в който избраните за евродепутати трябва да заявят дали искат да отидат, не е изтекъл. Това може да се случи до утре (петък-бел.ред.), защото ЦИК не се е произнесъл за окончателното разпределение на мандатите и имената на кандидатите", според тълкуването на зам.-председателя на парламента и автор на новия Изборен кодекс Мая Манолова. Тя направи този коментар по повод друг казус – съобщеното в четвъртък решение на Момчил Неков да заеме мястото си в ЕП, след като се оказа водач в листата на БСП заради преференциалния вот, който го изстреля от 15-тото място на първото, заемано преди това от Станишев.

Потънали в правната каша, членовете на ЦИК са на път да произведат прецедент с решението си да не обявят имената на двама избрани за евродепутати. През 2009 г., когато Меглена Кунева е избрана за член на ЕП, името й е обявено от ЦИК, а заявлението си за отказ от мандат тя подава пред Европейския парламент.

Станишев заяви още при издигането му на водач на листата, че не възнамерява да става евродепутат. Пеевски, който бе втори в евролистата на ДПС, съобщи в изборната нощ, когато стана ясно, че е избран, че се отказва от мандата си в ЕП в полза на екоминистъра Искра Михайлова. От неговите обяснения и тези на лидера на ДПС Лютви Местан се разбра, че цялото упражнение с номинирането и избора му е било с цел изчистване на репутацията, тъй избирателите са му гласували доверие, въпреки "демонизирането" му.

Всички управляващи искат големи уши

Предишна новина

Трима души в надпревара за шеф на Окръжна прокуратура-Хасково

Следваща новина

Коментари

3 Коментара

  1. 3
    правилник за дейността на европейския парламент | нерегистриран
    1
    0

    До коментар [#2] от "Европарламента":

    По нито едно европейско законодателство мандатът на един евродепутат не започва от първата сесия на Европейския парламент. След произвеждането на избори за Европейския парламент председателят отправя покана до компетентните органи на държавите-членки незабавно да съобщят на Парламента имената на избраните членове на ЕП, за да могат всички членове на ЕП да участват в заседанията на Парламента от откриването на първото заседание след изборите. Докладът на компетентната комисия се основава на официалните съобщения от всяка държава-членка относно общите резултати от произведените избори. В доклада се посочват имената на избраните кандидати, както и имената на техните евентуални заместници по реда на тяхното класиране, произтичащо от изборния резултат. Въз основа на доклад на компетентната комисия, Парламентът може по всяко време да се произнесе по всеки спор относно действителността на мандата на всеки от неговите членове. Когато изборът на член на ЕП произтича от оттеглянето на кандидати от същата листа, компетентната комисия, следи при оттеглянето да бъдат спазени духът и буквата на Акта от 20 септември 1976 г., както и на член 4, параграф 3 от настоящия правилник. Европейският парламент проверява пълномощията на членовете на Европейския парламент. Акта от 20 септември 1976 г. за избирането на членове на Европейския парламент - За тази цел Европейският парламент взема предвид резултатите, официално оповестени от държавите членки, и се произнася по всеки спор, възникнал във връзка с разпоредбите на настоящия акт, с изключение на споровете, възникнали във връзка с националните разпоредби, към които той препраща. Мястото се овакантява, когато мандатът на член на Европейския парламент приключва след оставка, в случай на смърт или при отнемане на мандата. При спазване на останалите разпоредби на настоящия акт всяка държава членка определя подходящи процедури за заемане на всяко място, което се оваканти по време на петгодишния срок, посочен в член 5, за остатъка от този период.

  2. 2
    Европарламента | нерегистриран
    2
    0

    Редакционният екип на "Правен свят", защото сайтът е за новини и анализи на правна тематика, трябва да пита докато не получи отговор, има ли правни основания както на конституционно, така и на законово ниво Делян Пеевски да отстъпва мястото си в Европейския парламент на екомистъра Искра Михайлова, Бареков както каза - да отиде в Европарламента само за един месец, водача в листата Момчил Неков или Сергей Станишев да отстъпват мястото си на петата в листата - Достена Лаверн или тези, нарушавайки тежко Конституцията и Закона, самоволно доразвиват конституционната и законовата уредба на страната и измислят нова схема за да подменят вота на българските избиратели?

  3. 1
    Тя се управлява според Конституцията и законите на страната. | нерегистриран
    1
    0

    Мандатът на „старите” евродепутати по правилника на Европарламента продължава до 30 юни. По нито едно европейско законодателство мандатът на един евродепутат не започва от първата сесия на Европейския парламент.

    ЦИК обсъжда точно този проблем – кой е моментът, до който избраният за евродепутат може да се откаже от мандата си – дали до приключване на изборите или до обявяване на мандата? ЦИК не е компетентен да обсъжда точно този проблем. В българското законодателство, разпоредбите на нормативните актове се прилагат според точния им смисъл. Съгласно Закона за нормативните актове задължително тълкуване на нормативен акт дава органът, който е издал акта, като тълкуването на акта има действие занапред, т.е. не се допуска обратно действие във времето. Парламентът е приел този Изборен кодекс и само Народното събрание на Република България, който е държавният орган, който упражнява законодателната власт в Република България, може да даде задължително тълкуване на Изборния кодекс. Редакционният екип на "Правен свят", защото сайтът е за новини и анализи на правна тематика, трябва да пита докато не получи отговор, има правни основания както на конституционно, така и на законово ниво Делян Пеевски да отстъпва мястото си в Европейския парламент на екомистъра Искра Михайлова, Бареков както каза - да отиде в Европарламента само за един месец, водача в листата Момчил Неков или Сергей Станишев да отстъпват мястото си на петата в листата - Достена Лаверн или тези, нарушавайки тежко Конституцията и Закона, самоволно доразвиват конституционната и законовата уредба на страната и измислят нова схема за да подменят вота на българските избиратели? В България само народните представители в Народното събрание са със свободен мандат - както пише в чл. 67(1) от конституцията ни "Обвързването със задължителен мандат е недействително", т.е. те не са отговорни пред никого. Така ли Република България участва в изграждането и развитието на Европейския съюз? В глава първа “Основни начала” на Конституцията бе включен този императивен текст, който гласи: “Република България участва в изграждането и развитието на Европейския съюз”. Систематичното му място е отредено в ал. 3 на чл. 4. В мотивите към проектозакона за изменение и допълнение на Конституцията се отбелязва, че “участието на България в ЕС е несъмнено основен конституционен въпрос, чието значение за цялостното устройство на държавата и функционирането на нейните конституционно установени органи в съответствие с поетите от договора за присъединяване международно правни задължения в рамките на ЕС, налага систематичното му уреждане в самото начало на Конституцията”. В Конституцията ясно е записано, че изборите за членове на Европейския парламент и участието на граждани на Европейския съюз в избори за местни органи се уреждат със закон, а не подмяната на вота на българските избиратели...В парламентарната теория и практика има два вида мандат на депутатите. Първият е наричан "свободен мандат", при който "народният представител" е независим от поръченията на своите избиратели и в парламента действа по собствена съвест и убеждения (ако има такива разбира се). Другият вид мандат е императивният (задължителният), който предполага отговорност на депутата пред неговите избиратели и пред целия народ. Избирателите имат право да го отзовават по всяко време, ако той не изразява техните интереси и не се съобразява с техните изисквания. Точно този втори тип мандат e пълномощието за изпълнение на поставената задача от евродепутатите - власт, получена от електората да се действа като негов представител в Европарламента. В конкретния случай няма никакво значение какво мисли Сульо, Пульо, Мая Манолова или членовете на Централната избирателна комисия (ЦИК). Публичното право се основава на принципа „разрешено е само това, което е изрично предвидено в закона”. Това означава, че публичното право очертава изчерпателно и детайлно компетенциите на всеки отделен държавен и публичен орган осъществяващ властнически правомощия. Няма правни основания както на конституционно, така и на законово ниво Делян Пеевски да отстъпва мястото си в Европейския парламент на екомистъра Искра Михайлова, Бареков както каза - да отиде в Европарламента само за един месец, водача в листата Момчил Неков или Сергей Станишев да отстъпват мястото си на петата в листата - Достена Лаверн. Щом конституционния законодател не го е включил като свободен мандат в Конституцията, значи този мандат за членове на Европейския парламент е императивен (задължителен). Аргумент в подкрепа на този извод е и обстоятелството, че българските представители в Европейския парламент представляват само своите избиратели, а не целия народ, за разлика от чл. 67, ал.1 от Конституцията - „Народните представители представляват не само своите избиратели, а и целия народ”. Българските представители отиват в политически групи в Европейският парламент. Местата на членовете на Европейския парламент в законодателната зала са разпределени по политически групи: членовете на ЕП се обединяват по политически, а не по национален принцип. Решението на Конституционния съд от 2001 г., депутатските пълномощия кога започват е правно ирелевантно за членовете на Европейския парламент.

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.