Кашъмов: Не е редно съдът да бъде превръщан в арена за решаване на политически въпроси


Мрежата за спешна защита на свободното слово даде пресконференция на тема "Недосегаемите срещу разследващата журналистика". Става дума за банкерката Петя Славова, която съди журналиста Иван Бакалов за 100 хил. лв. Според Бакалов, искът е твърде несъразмерен спрямо публикациите. Другият случай е с Моника Йосифова, която съди журналиста Асен Йорданов за 56 хил. лв.

В предаването "12+3" адвокатът на Асен Йорданов - Александър Кашъмов, който е и ръководител на правния екип на Програма "Достъп до информация", коментира:

Делото е на много ранен стадий. Подадена е искова молба. Налице е определение на СГС да бъде изпратено по подсъдност на Бургаския окръжен съд делото. Това, което впечатлява, е, че г-жа Станишева е публична фигура, добре известна. Съпругът й е ключова политическа фигура не само в българския, но и в европейския политически живот. А стандартите на Страсбург са, че публичните фигури са длъжни в една по-голяма степен да търпят и толерират медийния интерес към себе си, да не се сърдят, а да бъдат готови да бъдат обсъждани и критикувани от обществото, защото съзнателно са се подложили на тази критика. От тази гледна точка трябва и такава морална оценка да получи едно подобно дело. Сега вече юридически всеки има право да завежда какъвто иск желае и намери за добре, друг е въпросът – какво ще реши съдът.

За иска от 56 хил. лв. Кашъмов каза: Сумата е близка до тази, която, както разбирам според изявленията на г-жа Станишева, тя е върнала във връзка с европейски проект, за който именно беше алармирал сайтът "Бивол" и който европейски проект доведе до европейски дебат по въпроса – налице ли е, или не конфликт на интереси в ситуацията, в която фирма на съпругата на председателя на ПЕС кандидатства и получава финансиране точно от комуникационното звено на ЕП. Мисля, че публичните дебати, обществените дебати от подобен характер е редно да се водят в обществото, а не в съда, защото съдът не трябва да бъде натоварван с политически функции. От тази гледна точка е странно и не съвсем съвместимо с европейските стандарти публични фигури да завеждат подобни дела, които в крайна сметка създават повече впечатление за дребнавост в подхода и липса на желание за публичен отговор на поставените обществено значими въпроси. /…/ Със сигурност наличието на подобен размер в иска е несъвместимо с европейските стандарти. Едновременно с това ищецът е свободен да посочи желана от него сума, което създава условия за цензура по отношение на медиите, защото представлява едно размахване на пръст с показване какво може да им се случи, ако те продължават да поддържат своите критични позиции.

Интервюто на Даниела Якова и Светослава Кузманова с Александър Кашъмов чуйте в звуковия файл.

Съдът в Хага разследва насилието в ЦАР

Предишна новина

Оневинен за опита за убийство на Пеевски съди МВР

Следваща новина

Коментари

2 Коментара

  1. 2
    | нерегистриран
    0
    0

    http://www.legalworld.bg/38905.ekspertite-ot-ek-sa-obsydili-sys-sydiite-ot-sydilishtata-vyv-varna-tri-osnovni-problema-na-sydebnata-sistema.html#comments

    нерегистриран

    11 септември 2014, 09:58

    Законни и практически основи на корупцията в българската съдебна система

    1. Елиминиране на народния вот и воля при назначаването на магистрати, които не се избират от народа, а се назначават.

    2. Елиминиране на народния вот и воля при решаването на делата, чрез подбор на съдебни заседатели, които дремят по време на делата, подмазват се на съдиите и раболепно подписват всички техни актове, колкото и да са явно незаконни.

    3. Осигурена безотговорност и безотчетност чрез пълно затъмнение на формирането и ежегодното разходване на милионите от бюджета на съдебната система: какви пари и за какво са харчени и каква полза са допринесли на народ и държава.

    4. Запазване на кадрите на БКП в правосъдието, където и досега “правораздават” магистрати – номенклатурни кадри на БКП и ДКМС, доносници на ДС, чрез отказ да се проведе лустрация.

    5. Създадена от закона възможност като магистрати да работят съпрузи, роднини и шуробаджанаци; магистрати – пияници; магистрати членове на потайни общества и магистрати не притежаващи нужните морални и професионални качества.

    6. Елиминиране законосъобразното назначаване и повишаване на магистрати, чрез провеждане на опорочени избори; неясни и безпринципни критерии за повишения.

    7. Манипулиране на магистратите чрез системата на командироване на по-висок пост и принуждаване да изпълняват поръчки за да останат на този командирован пост, както и чрез неравномерното им натоварвани и смазване от работа с тежки дела на непокорните.

    8. Елиминиране принципа за случайно разпределение на делата чрез системно манипулиране на софтуера и прякото му игнориране.

    9. Елиминиране принципа за прозрачност в работата на съдебната система, чрез създаване на празни сайтове на съдилищата, за направата на които са получени милиони от ЕС;

    10. Елиминиране на истината и законността чрез:

    • системно изготвяне на неверни съдебни протоколи и отказ да се направят исканите от страните поправки.

    • отказ да се правят звукозаписи на съдебните заседания с цел да се осигури впоследствие подправянето на съдебните протоколи;

    • укриват от страните на звукозаписи там където се правят и селективното им ползване само от съдиите.

    11. Осигурено от процесуалните закони незаконното преминаване на съдебните процеси и защита на корумпираните магистрати чрез:

    • осигурена от процесуалните закони защита на незаконните действия на съдиите и отказът им да приемат исканите им отводи, колкото и да са добре мотивирани и колкото и доказателства за продажността на съдиите да са налични, чрез невъзможността определенията им за отказ на отводите да бъдат обжалвани.

    • осигурена от процесуалните закони възможност съдиите да подлагат на тормоз адвокатите чрез изгонването им от съдебната зала по време на течащ процес и чрез налагане на необжалваеми глоби, които често по размер надхвърлят адвокатските хонорари и дори ползване на въоръжена съдебна охрана за пряка репресия над страните и адвокатите.

    12. Осигуряване на защита на корумпираните магистрати от т.н. “Инспекторат”, чиято единствена реална цел и практика е писане на защитни адвокатски пледоарии в полза на магистратите престъпници и закононарушители и прикриване на извършените от тях престъпления и закононарушения.

    13. Осигуряване на защита на корумпираните магистрати от ВСС, който дори и при доказани случаи на престъпления и закононарушения от магистрати ги помилва, или ако ги накаже, то е с минимални наказания и съзнателно постановени при нарушена процедура, с цел създаване на условия за последващото им успешното обжалване и гарантиране на отмяната на наказанията.

    14. Осигуряване на защита на корумпираните магистрати от техните кастови съюзи, които не защитават законността и държавността, а частните, кастови, групови и лични интереси на магистратите, за което използват допи незаконни средства, каквато бе организираната от ССБ и успешно проведена магистратска стачка при уволнението на тяхната шефка М. Тодорова.

    15. Осигуряване на защита на корумпираните магистрати за извършени от тях престъпления и закононарушения от техните колеги – съдии, които когато ги съдят не прилагат законите, а принципа “Магистрат, магистрату кирливи гащи на показ не вади и не вкарва в затвора, колкото и очевадно доказани и нагли престъпления да е извършил”! Пример М. Тодорова и цялата плеяда магистрати – хотелиери.

    16. Осигуряване на защита на корумпираната българска правосъдна система от висшите органи на ЕС чрез изготвяне на неверни и тъпи доклади от проверяващи, които при “проверките” си нито веднъж не са се срещнали с нито един българин имал дела в съда и с нито един български адвокат.

    18. Осигуряване безхаберното харчене на пари от фондовете на ЕС от корумпираната българска правосъдна система, чрез липсата на последващи проверки за начина на харчене и постигнатите резултати. Пример: изхарчени милиони на ЕС за празни сайтове на съдилищата в България, в които няма никаква полезна и актуална информация за страните поделата.

    17. Осигурено от закона възможност на магистратите чрез сключване на банкови заеми при неясни лихви и условия за връщане да установяват корупционни схеми при които на банките да се осигурява печеленето на делата, както и “изпиране” на получените от магистратите подкупи чрез прикриването им с банкови заеми. Изцяло недопустимо е магистрати да сключват договори за заеми с банки, които да не бъдат публично обявявани и същите да водят дела на същите банки. Вземането на заеми от магистрати следва да се извършва чрез специализирана служба при МП.

    18. Осигурено от закона възможност за обвързване на магистратите чрез предоставянето им на жилища под наем и за закупуване от областни управи и кметства. Това също следва да се извършва чрез специализирана служба при МП.

    19. Осигурена от конституцията и законите персонална безотговорност на магистратите за причинени на гражданите от техните незаконни действия и актове имуществени и неимуществени вреди, чрез законова невъзможност да бъдат пряко съдени и практическо незаконно не прилагане спрямо тях на регресни искове, дори след осъжданията на България в Страсбург, при което обезщетенията на пострадалите вместо от виновните магистрати се заплащат от държавния бюджет.

    20. Осигурена от Конституцията защита на незаконните действия на магистратите гарантирана с Чл. 132. (1) КРБ и Чл. 117. (1) КРБ :

    Чл. 132. (1) КРБ При осъществяване на съдебната власт съдиите, прокурорите и следователите не носят наказателна и гражданска отговорност за техните служебни действия и за постановените от тях актове, освен ако извършеното е умишлено престъпление от общ характер.

    Чл. 117. (2) КРБ Съдебната власт е независима. При осъществяване на своите функции съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите се подчиняват само на закона.

    Тези два текста на Конституцията на практика обезсмисля всички основни ценности прокламирани в нея:

    Чл. 4. (1) КРБ Република България е правова държава. Тя се управлява според Конституцията и законите на страната.

    (2) Република България гарантира живота, достойнството и правата на личността и създава условия за свободно развитие на човека и на гражданското общество.

    Чл. 5. (1) КРБ Конституцията е върховен закон и другите закони не могат да й противоречат.

    (2) Разпоредбите на Конституцията имат непосредствено действие.

    Чл. 7. КРБ Държавата отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица.

    Чл. 117. (1) КРБ Съдебната власт защитава правата и законните интереси на гражданите, юридическите лица и държавата.

    (2) Съдебната власт е независима. При осъществяване на своите функции съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите се подчиняват само на закона.

    Чл. 121. (1) КРБ Съдилищата осигуряват равенство и условия за състезателност на страните в съдебния процес.

    (2) Производството по делата осигурява установяването на истината.

    Чл. 122. (1) КРБ Гражданите и юридическите лица имат право на защита във всички стадии на процеса.

  2. 1
    | нерегистриран
    0
    0

    | http://www.legalworld.bg/38797.rodnata-temida-s-8-koza-pred-briuksel.html#comments

    нерегистриран

    08 септември 2014, 12:32

    Ето ги истинските 8 коза на “родната Темида” за пред ЕС:

    Тотално и дълбоко корумпиране на българската правосъдна система доведе българския народ и България до:

    1. Съзнателно задържане на работа като магистрати на морално негодни, обременени, компрометирани и зависими лица: магистрати – доносници на ДС, магистрати – номенклатурни кадри на БКП и ДКМС; магистрати – хотелиери, милионери и ортаци на бандити и мафиоти; магистрати-съпрузи и шуробаджанаци; магистрати – пияници; магистрати – членове на затворени общества; магистрати отявлени кариеристи, скачащи като скакалци из етажите на съдебната власт и какви ли не още измекяри и морални уроди.

    2. Реално не работеща правосъдна система, полза от която имат единствено магистратите за да оправдават тлъстите си магистратски заплати, почивки на безценица в луксозни “учебни центрове” на брега на морето, получаването на множество незаслужени бонуси, екстри и аванти. Същата тази струваща ежегодно на българския народ милиони и милиони правосъдна система ежедневно бълва поръчкови и незаконни до перверзност съдебни актове, превръщайки стотици хиляди българи в нейни жертви!

    3. Реална липса на отчетност, на контрол и на персонална отговорност у магистратите, довело до нагло облагодетелстване от подкупи и изпълнение на поръчки и превръщане на магистратите в хотелиери и милионери, а от там и съвпадане на интересите на магистратите хотелиери и милионери с мафиотите, едрия престъпен бизнес и мафиотизирани политици, водещо до съзнателно прикриване на едни икономически и валутни престъпления, на контрабандни канали, на незаконни приватизации; на незаконни печатници за валута, паспорти, дипломи и други документи; на канали за износ на валута, проституция , наркотици; крадени МПС; износ на бебета; измами с ДДС и какво ли още не.

    4. Придобиване на все повече власт и сила от безконтролната и не носеща отговорност корумпирана българска правосъдна система и подчинение на останалите власти на корумпираната правосъдна система;

    5. Елиминиране на основния принцип за всяко демократично общество – този за разделение на властите и взаимен контрол между тях.

    6. Елиминиране на основните пазарни принципи за демократична капиталистическа държава, като свободна пазарна инициатива и пазарна конкуренция и създаване на мафиотизирана икономика в която печелят не най-добрите, а тези които са включени в обръчи от партийни, мутренски и мафиотски фирми.

    7. Изкуствено задълбочаване на икономическата криза и умишленото й превръщане във финансово-икономическа чрез мафиотизиране връщането на ДДС – само на фирми включени в обръчи от партийни, мутренски и мафиотски фирми; чрез корумпционни схеми в търговете за обществени поръчки и най-новото: подриване на банковия сектор

    8. Пъклената комбинация от загуба на законност и държавност в България породено от корумпираната съдебна система, заедно с изкуствено създадената финансово – икономическа и енергийна криза е с цел създаване на реални условия за рекомунизация, за откъсване на България от ЕС и присъединяването й към други сили, подпомагано от тотално обезверяване на българския народ довело до масово изселване на милиони българи в чужбина, обезлюдяване на цели селища и райони и промяна на етноса в България.

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.