Проф. д.с.н. Михаил Мирчев:

Това, което се случва, е атака срещу един изявен преподавател с 40-годишна кариера

Това, което се случва, е атака срещу един изявен преподавател с 40-годишна кариера
Проф. д.с.н. Михаил Мирчев, снимка:БГНЕС

На 11 ноември 2020г. в социалните мрежи се появи отворено писмо, адресирано до ръководните органи на Софийския университет „Св. Климент Охридски” и ФНОИ, в което се твърди, че проф. д.с.н. Михаил Мирчев, завеждащ курса „Социална работа с етно групи“, защитавал и пропагандирал „нацистки“, „фашистки“, „реакционни“, „расистки“ тези. Сигналът с подобни твърдения бе подаден от т.нар. „Студентското общество за равенство при СУ”, в което влизат няколко маргинализирани неправителствени организации, които настояха за оставката на проф. Мирчев. В резултат на това вълна от студенти, в това число и по право, общественици, журналисти, преподаватели и политици излязоха в подкрепа на професора и защитиха неговото право на свободно изразяване и методите му на работа. Ето какво каза пред "Правен свят" проф. д.с.н. Михаил Мирчев по случая.

Проф. Мирчев, т.нар. „Студентското общество за равенство при СУ” поиска миналата седмица оставката Ви заради Ваши лекции, но с доста витиевати мотиви.  От организацията твърдят, че сте изразил „ксенофобски“ и „расистки“ тези. Как си обяснявате, че студентите Ви откриват подобни неща?

Първо уточнение – инициаторите на прокурорската подписка срещу мен не са мои студенти, те са от Юридическия факултет на СУ. Така, че недейте да измествате и прехвърляте нещата върху моите студенти. От мои студенти не съм чул възражения. Може да имат съмнение в лекциите, не всички се съгласяват с много неща, но това е нормално, тъй като аз се стремя да разговарям с тях, а не просто да им преподавам. Освен това, нека отбележа, че аз подобни неща предавам от 20 години в три университета. В първия университет не е имало никога възражения, във втория университет – не е имало и чак сега в СУ, на третата или четвъртата година от началото на този курс, се появи това. Аз съм дълбоко убеден, че тези студенти, които така прокурорски ме обвиниха – не са измислили сами инициативата за това. Зад тях стоят други хора, за съжаление може би сред тях има и преподаватели. Те просто са използвани. Изведени са като публично говорене. От драгата страна, знаете, че има обратната реакция и студентска оценка, която е абсолютно в моя защита и в защита на това, че този тип проблеми трябва да се обсъждат по този начин, тъй като това е в обществен интерес. Инициатори и на подкрепата към мен бяха пак не мои студенти, пак от Юридическия факултет на СУ. Голямата група мои студенти, които са от УНСС, нямат никаква негативна реакция до този момент, има само подкрепяща реакция. Така че тук има една малко медийна спекулация.

Вие получихте сериозна подкрепа от редица Ваши колеги, но и не само. Студенти по право от СУ, европейски депутати, журналисти, сдружения и съюзи застанаха на Ваша страна. Въпреки това, смятате ли, че има за какво да се извинявате и постъпили ли сте дискриминационно към някоя група малцинства или към Ваши студенти?

Думите „дискриминационно отношение“ водят след себе си много тежко обвинение. Няма такова нещо в моите лекции. Аз говоря единствено и само за културни различия, защото професията „социална работа“ отива на терен, в домовете, в кварталите, в къщите на хората, с които се работи. И когато се оказва помощ и се прави изследване дали родилите полагат грижи за своите деца, например, когато се упражняват някакви дейности за защита на жертви на насилие над деца или възрастни – там се работи в културната среда и социалният работник трябва да е адекватен на тази културна среда. Има културна среда от средните класи – семейства с проблеми има дори в елитите. Това е едната културна среда. Съвсем различна може да е агресията, когато се отиде в някое гето. Социалният работник физически трябва да влезе вътре, но като избегне посегателство срещу самия него. Той трябва да предразположи тези хора. Те трябва да му повярват. А това е огромна културна бездна, която той трябва да преодолее. Затова всъщност той трябва да бъде адекватен и да знае с какви хора работи, да си избере методиките, с които да работи. По трети начин стои въпросът, когато се отиде в бежански лагер в Харманли, например. Те са от друга цивилизация хора, от друга историческа епоха, от друг континент и т.н. Как може да се слага всичко под общ знаменател? Става дума за съвсем реален проблем. Социалният работник в България трябва да бъде адекватен на културния модус на хората, с които работи, за да може да бъде ефективен помагач и защитник. Какво дискриминационно има в това?

Напоследък прави отявлено впечатление една доста неприятна тенденция -  че авторитетите в България не се зачитат, а обществото като че ли вече не ги признава. Какво да очакваме обаче, ако се отнеме и последното право на свободно изразяване на учителите и университетските преподаватели?

Тези хора на практика ме обвиняват в престъпление. Когато в съда се доказва престъпният акт, съдията трябва да признае виновност или невиновност и съответно трябва да премери размера на мярката, на санкцията, той преценява каква да е тя – по-висока и строга или по-олекотена. Става дума за мотивацията – четена е лекция, казани са някакви думи, но да видим каква е мотивацията. За да бъда това, в което ме обвиняват, аз трябва да бъда човеконенавистен тип. Трябва да мразя тези хора, да предлагам политики, които са жестоко репресивни спрямо тях. Аз правя точно обратното – казвам, че тези хора живеят сред нас и са безкрайно различни. Някои са много изостанали, живеят в някакви архаични племенни форми. В световната глобалистка политология има термин „трайбълизъм“. От една страна имаме глобализация – смесваме се, сливаме се в нещо общо, наднационално, надкултурно, но от друга страна върви обратната тенденция – казва се „трайбълизъм“, от трайбъл, от племе. Върви общият процес на обединяване, на сливане, но другият процес също върви много мощно. Някои общности не желаят или не са способни да се съединят с многото и се отделят назад, капсулират се, отделят се в квартали, не искат да учат общия език, не искат да се адаптират, живеят си в някакви племенни структури, които вместо да вървят напред в цивилизацията, те се връщат назад като цивилизационен модел.  Това става в огромни културни пространства. Когато става дума за тези културни пространства, които са под егидата, под внушението и политическите императиви на исляма, и то на радикалния ислям, това отдавна в Европа е признато като психологически, културен и политически феномен, като държавнически феномен, който трябва да бъде отчитан. Включително законодателството трябва да се адаптира към тези неща. Обърнете внимание – изключителната държава Австрия на 20 февруари 2015 година приема един уникален закон – Закон за исляма – който прави диференциация - хората с арабско и турско потекло в Австрия и под егидата на исляма ги разделя на две културни подобщности. Защото има два условни варианта за исляма. От там имате съществени различия в ислямските вярвания, имате различия в празниците, ритуалите, в двата вида джамии. Това е правен феномен – закон в Австрия и то само преди 5 години. Този закон, за да го приемат австрийците преди това 2 години са спорили кой е прав, кой е крив – има ли дискриминация, няма ли. 

В моя случай те искат да убият моя авторитет, има термин, който се нарича character killing. В единия случай на единия професор му създаваме ореол, а в другия случай, на другия професор – просто го убиваме, като репутация. Това се опитват да направят с мен. Аз имам 40 години кариера. Как може да си позволяват такова нещо спрямо мен в момента? Има специфика на правото на свободно изразяване. Едно е да се изразявам в медиите, там трябва да бъда малко по-внимателен, с малко по-мекички думи и фрази, да се съобразявам кой как ще ми възприеме думичките. Но в студентската аудитория моето дълбоко убеждение е, че имаме една допълнителна степен на свобода. Ние сме длъжни преподавателите още по-директно да назоваваме някои неща, понякога да използваме малко по-остра дума, за да провокираме мисленето у студентите. Ние нямаме задача да се съгласяват с нас. Имаме задача да ги провокираме, за да могат да станат граждани. Аз им преподавам днес, но те ще се реализират като хора и професионалисти в кариерата след 20 години. След толкова години обществото вече ще мисли по друг начин, затова ние трябва да им дадем нещо – фактите и на второ място да провокираме мисленето им. А не да индоктринираме в тях някакви идеологии и някакви ситуативни, модерни в момента политически неща.

В обществата, не само българското, но и в цяла Европа, в света изобщо, все по шумно се говори за правата на малцинствата. Напоследък обаче чуваме гласове за т.нар. „обратна дискриминация“, посредством която мнозинството бива дискриминирано за сметка на правата на малцинствените групи. Не крие ли подобен модел риск от зараждането на опасни девиации?

Самото политическо въвеждане на понятието „малцинство“, особено на „национално малцинство“ предполага, че всички останали граждани се ползват с индивидуални права, закрепени в Конституцията и в много други законодателни актове. Малцинствените групи се ползват и претендират да се ползват с колективни права. Това е извращаване на принципа на съвременната европейска демокрация. В това е проблемът и той е чисто философско-юридически, това е нормативен проблем. Аз, като човек, който не е от малцинство, имам само индивидуални права, а съседът от годния етаж, например, ако евентуално е принадлежен към някое малцинство – се оказва, че има колективно право. Изведнъж неговото право се превръща в привилегия спрямо мен. Тогава влиза в сила и се прилага този термин – „обратна дискриминация“ или „позитивна дискриминация“. Мен непосредствено не ме ограничава, но на другите им се дават допълнителни права и по този начин аз и другите като мен се оказваме относително ощетени. Аз плащам ток надлежно и като не го платя идват и ми го спират. Колективното право на квартала обаче е да не плаща ток, като нито ги глобяват, нито им го спират, нито някога си взимат парите за тока.

Миналата седмица ЕК обяви своя стратегия за защита правата на т.нар. LGBTIQ хора. Тоест – държавите-членки ще бъдат задължени по редица параметри да се съобразяват с желанията на тази група хора. Възможно ли е това да се случи у нас, където границата на търпимост към все по-нарастващите искания за нови и нови права на тази общност е доста ниска?

Дълбоко съм убеден, че това са крайно екстремистки неща. Съжалявам, че ЕК е толкова упорита в преследването им. Тези неща в България отново няма да се случат. Ние се оказахме много морално издръжлив народ. За разлика от много европейски нации и народи. Защо да не си го кажем и да не се гордеем със себе си? Ние сме единствената нация, която каза, че не иска Истанбулската конвенция. А това, което сега ни пробутват с еднополовите бракове, като задължение, е един от многото основни елементи в Истанбулската конвенция. Ние вече три години се съпротивляваме да не я ратифицираме и конфликти с ЕК веднага се генерираха, защото не сме послушни, защото държим на консервативния, семеен, природосъобразен модел. Затова искат в момента да променят Конституцията. Тя няма да се промени с онези работи, които се говорят на площада. Ако се допусне промяна в Конституцията, ще бъдат променени преди всичко тези неща. Ще се отвори път към еднополовите бракове и т.н. Вчера четох, че някъде в Европа е направен официален търг за дечица, които се осиновяват, но всъщност се продават, защото се дават срещу голяма сума пари, което на практика означава, че се купуват. Това се случва в 21 в. в уж най-цивилизованата част от света и Европа. Имате търг на дечица и хомо-двойки, които наддават – все едно картина си купуват или куфар, все едно кола си купуват. Наддават и взимат детето, отнасяйки го като родители. Моето морално и човешко съзнание това не може да го възприеме. Декември месец пък на друго място, пак в цивилизованата Европа, пак ще има такъв публичен търг. Значи мен ме обиждат и искат да ме вкарат в затвора за дискриминация, преди това да ме уволнят наказателно и позорно, да ми спрат кариерата, защото аз съм съобщил малкото фактче, че в Ямбол, преди 10 години, съм видял как в петък на пазара се изкарват 12-годишни циганчета и ги продават като съпруги. И аз съм дискриминатор? А великата Западна Европа прави публичен търг и плаща много хиляди евро, за да си купи дете. Просто е потресаващо. Значи да скрием факта за продажбата на 12-годишни циганчета в Ямбол, а да казваме, че е върхът на цивилизацията продажбата на деца на хомосексуални двойки. Какъв пример ми дават те?

Прави впечатление още, че всички подобни стратегии, конвенции и прочее, свързани с правата на различни малцинствени или застрашени групи, се позовават на някакви „европейски социологически изследвания“. Вие като експерт, може ли да обясните модела на тези изследвания, кой задава въпросите и кой анализира отговорите?

Има си техника да се направи добро социологическо изследване. Въпросът да е зададен така, че да не сугестира отговарящия, трябва да съм задал въпроса така, че да не му внушавам желателния от него отговор. Тогава е изпълнен професионалният стандарт. Прави ли се това винаги? Не. Има и специален термин за това, казва се „адвокатски изследвания“. Когато някой недобросъвестен колега социолог прави такова изследване, изследователят процедира по точно обратния начин – така формулира с думи самия въпрос, че се внушава на отговарящия да каже, например: „малцинствата са ужасно дискриминирани“. Процентът тогава на опцията - „да, много са дискриминирани“ подскача с поне 20-30% нагоре, а процентът на обратната опция – „не, не са дискриминирани“ - се свива изкуствено с 15-20%. Има недобросъвестни, оправдаващи някаква политическа цел изследвания.

Още по темата

Софийската районна прокуратура внесе обвинителен акт срещу непълнолетен, пребил и ограбил пиян мъж

Предишна новина

Проект: Министри и кметове да не проверяват риска от пране на пари при сключване на концесионни договори

Следваща новина

Коментари

20 Коментара

  1. 18
    честен | нерегистриран
    3
    -4

    Политически активисти, повишени в академичната среда благодарение на политическите си контакти, която тровят с политически излияния и пропаганда, не заслужават уважение. Само да напомня на господина, че партията БСП, която го беше издигнала за кандидат за кмет на София беше крупен клиент на гласове от ромските гета. И не виждаше никакъв проблем в маргинализацията им, напротив експлоатираше я активно на избори.
    В случая конкретният професор не заслужава такова и заради откровените лъжи, с които си служи и се самокомпрометира.
    "Защо да не си го кажем и да не се гордеем със себе си? Ние сме единствената нация, която каза, че не иска Истанбулската конвенция"
    Защото това не е вярно. Конвенцията беше отхвърлена също от Чехия, Словакия, Унгария, Латвия и Литва. Проверявайте си фактите, тавариш, излагате се.

  2. 17
    безумие | нерегистриран
    9
    -2

    Така, както сме тръгнали - ще стигнем до пълното дъно. Първо, това е преподавател по социология - естествено,че ще говори за етноси и групи. Това е предмета на науката. Второ, думите му дори нямат негативна оценка към този или онзи етнос, а такава оценка трябва да се даде, ако искаме да сме честни. Все едно родител да си затваря очите цял живот пред глезенето, а после - базконтролността на детето си, докато накря оскотялото дете не му запали къщата. Докато си затваряме очите - ще ни запалят къщта. Напротив - обичащия родител санкционира грешките и е честен с детето си и само така му върви семейството. Аз лично приветствам всички хора без значение раса,пол и етнос, но да си затваряш очите пред изстъпления и безделие - не е обич/важи за всички етноси/. Уви, точно това виждаме днес. А си е отворил устата някой - веднага го нападат куп морално извратени "идеолози".
    Професор Мирчев заслужава уважение. Подобни нискочели студенти - поръчкови доносничета, не могат и няма как да определят бъдещето ни. Още повече да си позволяват да дават оценка на далеч по-ерудирани от тях личности. Да си обратен, цветнокож и т.н. не те прави стойностен/просто си,какъвто си/, стойностен те прави умът,честността,прогресивното мислене и пр...

  3. 16
    max | нерегистриран
    1
    -1
    До коментар #12 от " | нерегистриран":
    А кой движи "Правен" свят, ПИК, Блиц, Труп и остальная, случайно да ви е ясно?

    Какво не ти е ясно? Нали затова обяснявам. Правите фалшиви новини

  4. 15
    | нерегистриран
    2
    -1
    До коментар #14 от "Смешен свят | нерегистриран":
    Михаил Мирчев е роден през 1954 г., т. е. сега е на 66 години. Съгласно умното заглавие на тази "медия", научно-преподавателската му кариера е започнала на 16 годишна възраст, т. е. в 10-ти клас на гимназията?!? Сигурно се брои дейността в ДКМС или бригадирското движение, или в училищния хор, може би...

    Грешка в сметките, но пак 40-годишната кариера излиза, че е започнала на 26 години, т.е. през 1980 г....

  5. 14
    Смешен свят | нерегистриран
    2
    -2

    Михаил Мирчев е роден през 1954 г., т. е. сега е на 66 години. Съгласно умното заглавие на тази "медия", научно-преподавателската му кариера е започнала на 16 годишна възраст, т. е. в 10-ти клас на гимназията?!? Сигурно се брои дейността в ДКМС или бригадирското движение, или в училищния хор, може би...

  6. 13
    Де по кротко Де Юди | нерегистриран
    6
    0

    Под коментара ми Дискусия отрицателните емоций Юдейски на онзи 1 процент Интересно пък кой ли го изкопа този един процент Са много повече за един сайт в който влизат неграмотни Роми Заключението е верно Че сайта не е Дупесарски а Юдейски А Шиши Бакшиши си е просто една Юда която може да си купи и партия и медия и сайт и онези на хранилката му да бодърстват темата за Юда да бъде заривана с Юдески из.......ния Истината не моете заринете 2020 години тя ви гони А за Содома и Гомора тук и дума нема Нали

  7. 12
    | нерегистриран
    8
    -3
    До коментар #9 от "max | нерегистриран":
    И демокрацията е диктатура на мнозинството. Вижте кой движи въпросното "Студентско общество за равенство" и как таковa писмо веднага бива подхванато от медии като "Клуб Z". Прочетете писмото, чуйте какво точно казва Мирчев и се убедете отново как се произвеждат новини

    А кой движи "Правен" свят, ПИК, Блиц, Труп и остальная, случайно да ви е ясно?

  8. 11
    | нерегистриран
    2
    -4
    До коментар #4 от "българин | нерегистриран":
    Кое в лекцията на преподавателя не е вярно?От страх не смеете да изкажете на глас,че циганския проблем, е най-зловещия проблем в новото време.Човечеството ще се чуди как да го разреши.Не било вярно,бил расист,фашист и пр.дивотии.

    Българин, намиращ трибуна в депесарските медии, ха, ха, ха

  9. 10
    | нерегистриран
    4
    -2
    До коментар #7 от "до коментар 5 | нерегистриран":
    Г-не/г-жо/,Вие имали ли сте нещастието да попаднете под ударите на цитанската престъпност?Вероятно не,и вероятно сте от тези,дето либерализма е променил мозъка.Вие виждал /-а/ли сте ужаса в очите на беззащитни хора,породен от жестоките и нечовешки цигански изстъпления,който никой не може да спре?Е,аз многократно съм попадал в такива ситуации.И мога само да опонирам с израза"Жаля ви акъла".Ако въобще можете да ме разберете.Така,че по внимателно с мантрата -"Най-страшния проблем на чавечеството е глупостта."Тя,глупостта /както казва една персона/, е безкрайна.Но това е глупостта на елементаризма и сачозалъгването.

    Г-жо/г-не, корупцията, която властва в тази държава и в резултат на която безнаказано се крадат милиарди, обричат се на бедност поколения наред и се деморализира обществото, не е дело на циганското население. Напротив, то страда от всичко това, както и етническите българи, турци, арменци и т.н. Тази част от това население, която е криминализирана, успешно се използва от политическото статукво, когато има избори, включително и такива за главен прокурор. Може да потърсите в мрежата снимки на лицата, носещи табелки с надписи "Гешев е радост" и "Гешев, шерифа на народа".

  10. 9
    max | нерегистриран
    6
    -2

    И демокрацията е диктатура на мнозинството. Вижте кой движи въпросното "Студентско общество за равенство" и как таковa писмо веднага бива подхванато от медии като "Клуб Z". Прочетете писмото, чуйте какво точно казва Мирчев и се убедете отново как се произвеждат новини

  11. 8
    Д. Христов | нерегистриран
    18
    -3

    Вместо да решат проблема с циганската престъпност, те тръгнали да тормозят един читав, културен и начетен преподавател, който- на всичко отгоре- и казва истината. Една време- през комунизма- изнасяхме революции, сега изнасяме циганска престъпност. Те са окупирали цели райони в Германия, Швеция и Австрия- главно, източват техните социални системи и вършат криминални действия- измами, джебчийство, кражби, източване на банкови карти, проституция, сутеньорство, просия, наркотрафик, трафик на хора. Това е публична тайна. Да оставят Мирчев на мира и да решават проблемите, полицията да не пуска навън никакви цигани, макар че българите имат полза от това, защото им се махат от главата, но те на Запад се водят "българи". Още едно доказателство, че демокрацията- в този вид- ползва неправомерните хора, т. е . извършителите на престъпления, следователно те са главните ползватели на демокрацията в този си вид. Вероятно някое джендър общество в СУ е подхванало атаката срещу професора, там има всякакви, занимават се с какво ли не, само не и с наука. Наука там отдавна няма.

  12. 7
    до коментар 5 | нерегистриран
    17
    -2

    Г-не/г-жо/,Вие имали ли сте нещастието да попаднете под ударите на цитанската престъпност?Вероятно не,и вероятно сте от тези,дето либерализма е променил мозъка.Вие виждал /-а/ли сте ужаса в очите на беззащитни хора,породен от жестоките и нечовешки цигански изстъпления,който никой не може да спре?Е,аз многократно съм попадал в такива ситуации.И мога само да опонирам с израза"Жаля ви акъла".Ако въобще можете да ме разберете.Така,че по внимателно с мантрата -"Най-страшния проблем на чавечеството е глупостта."Тя,глупостта /както казва една персона/, е безкрайна.Но това е глупостта на елементаризма и сачозалъгването.

  13. 6
    Дискусия | нерегистриран
    7
    -6

    Като се ръчкат един път циганският проблем втори път ни ръчкат със проблема на крайните ислямисти После ни пущат и новата идея за третия пол А всички си имаме и икономически проблеми всеки средностатистически българин се взрял А на всичко отгоре ни пуснаха мухата и с коронката от който пък дойдоха безработица фалити проблеми в здравната система образователната Българина втренчен в тези проблеми забравя да обърне поглед към този уж 1 процент от общноста на Юдейте който като раково образование са окупирали възлови места в политиката праводъдше правоохранителни органи здравеопазване банкиране застраховане Чрез подставени лица ошфорни фирми изкупуват от фалиралия българин изконна българска земя Купуват медий на едро и чрез тях пък налагат обществения дебат на обществото Те просто ги няма За техните заимосвързаности за техния кланов начин на живот подобен на циганския номадски по същност не се дискутира в нашето общество Тема табу Тема непопадаща в първите страници и емисий по медийте Те действат подмолно прикрито с префинени методи стигайки до върховете на държавата ни и дори до върховния закон на държавата ни Конституцията Аз ще ви дам само един пример за един Юда който се бие по гърдите че е голям конституционалист Вие можете да продължите списъка на прависти банкери политици Юди който постояно ни се кипрят от студия и първите страници на вестниците и все те знаят отговорите на въпросите от всички сфери на нашия живот Аз слагам началото Юдата Герджиков А не случайно не ги наричам еврей защото всъщност са Юди А на циганина дали ще го наречеш РОМ ВОДКА МАСТИКА Мангал Кюмбе той в същтноста си е един същ И в Армани да го облечеш пак си е ВОДКА Не че наш Ганьо е по хубав от гореизброените хубавци но си е наш и ша си го омешаме някак ша го култивираме А тия хубавци кога се опитват да играят в дома ни България та и да се качват на софрата ни където слагаме Свещения хлебец некакси е гадно долно пошло да го правят Номадите не подлежат на интеграцшя Те си оставят номади Защото те никога не са имали свой дом и за туй не ценят и уважават чуждия Те са времено по тези земи и единствено за келепира Юдите през час хвърчат до Америка Лондон Париж са им като квартали на София А за ВОДКИТЕ пък не ми се говори Всеки Българин пътуващ на Запад е свеждал глава от срам.от тумбите им и копторите издигнати и на сред Париж

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.