Председателят на УС на Синдиката на служителите в затворите в България:
Понякога един надзирател отговаря за 120-150 затворници
Щатът на Главната дирекция "Изпълнение на наказанията" трябва да се увеличи с 650-750 служители, коментира Христо Илков
 
17 декември 2017, 06:25 | Цветелина Янкова | Видяна: 321
 
 

Г-н Илков, какво ни говори статистиката? Според последната проверка, разпоредена от главния прокурор, има случаи, при които на 100 затворника се пада един надзирател. Най-тежко е положението е в затворническите общежития в Плевен, Стара Загора, Пловдив. Имате сериозен дефицит на служители в местата за лишаване от свобода.

Въпросът, относно щатната обезпеченост е част от основните ни проблеми и също така е част от основните ни искания, заради които сме в протестни действия и в момента. Това е на първо време поради липса на критерии, на нормативна уредба, която определя въпросната щатна численост на съответното подразделение. Към момента не е ясно по какъв начин се обезпечават затворите щатно. Затова нашето желание и един от основните ни въпроси от доста години насам е именно в това отношение. 

За да бъде решен кардинално този въпрос, ние настояваме да бъде изготвена нормативна уредба с ясни критерии, която да дава отговор също и на въпроса на какви условия трябва да отговаря едно подразделение на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" (ГДИН), за да бъде обезпечена сигурността на същото това подразделение. 

По този повод имахме среща и с главния прокурор. От страна на Синдиката на служителите на затворите в България (ССЗБ) беше поискана информация на база проверките, които бяха извършени миналата и по-миналата година, какви са заключенията и докладите от тях, както и препоръките към сегашния и бившите министри на правосъдието. 

Относно цифрите – не мога да ги коментирам, въпреки че в сряда имахме втора такава среща с главния прокурор, не мога да навлизам в подробности. При определяне на такава нормативна уредба, не може да се ползва за база единствено и само съотношението, защото осигуряването на сигурността не е обвързана само със съотношението надзирател – лишен от свобода. Нашите работни места са постове. Въпросните постове не всеки път са такива, че да имаме пряк контакт с лишени от свобода. Има външна охрана, периферна охрана, пропусквателни постове, където няма лишени от свобода, но са част от тази сигурност, която се очаква да осигурим на съответния затвор, общежитие или арест. Самото съотношение само по себе си може да е елемент към тази нормативна уредба, която се надяваме да бъде изготвена в близко време, но не може да се гледа като основен критерий.

Данните сочат още, че в Софийския затвор съотношението надзирател – затворник е 1 към 21 през деня и 1 към 28 през нощта. Не значи ли това, че ако лишените от свобода решат да направят бунт или някой от тях обмисля бягство, няма какво да ги спре?

Дано не прозвучи драматично, но точно това означава. Изложили сме мнение в тази посока с конкретни примери през годините. Ситуациите са ежедневие при нас, така че е въпрос на време да се стигне до нещо по-трагично и тогава пряката отговорност носим ние, хората, които сме на първа линия, на терен. Имаме пострадали служители през годините, но в крайна сметка минава време и продължаваме да го караме по същия начин. 

Какво, според Вас е разумното съотношение надзирател – затворник, за да се осигури сигурност в затворите? 

Пак казвам, не може да свеждаме нещата само до съотношение. Обезпечаването на охраната на едно подразделение обхваща малко по-широк спектър от дейности. Нещата не опират само до колегите надзиратели, които имат пряк контакт с лишените от свобода. Там нещата са още по-трагични, един надзирател понякога отговаря за група от 120 до 150 човека. На 21 декември имахме планувано събрание на Управителния съвет, за да си направим една равносметка на годината, но го отложихме за следващия ден, заради среща, която предстои с министъра на правосъдието. На 22 декември ще направим събрание и тогава вече ще коментираме нещата и евентуално ще се взимат решения по какъв начин и в каква посока ще продължим нашата дейност. За протестите е ясно – имахме събрание миналия месец и взехме решение. До момента действията ни бяха символични. Имаме ангажимент със синдикалните организации в МВР за съвместни действия от догодина, но с оглед ситуацията към момента, ще взимаме решения тепърва в какво ще бъдат изразени нашите действия, а макар и протестни.

Защо резултатите от проверката са толкова критични и има такава криза за кадри? Обвързано ли е нежеланието на служителите да работят в затворите с неравномерното им заплащане, спрямо служителите на МВР?

Има връзка между тези два фактора. Неадекватното обезпечаване по отношение на щатната численост, вредната среда, условията на труд, при които работим, и ниските възнаграждения са в основата на текучеството, което допълнително утежнява ситуацията. Да, то не е изразено навсякъде, а само на определени места, най-вече в големите градове, но пък там цифрите са фрапиращи. Това води до невъзможност за ползване на почивки между смените, до невъзможност за ползване на годишен отпуск, трупане на извънреден труд, което не е инцидентна ситуация, а е по-скоро утвърдена практика, поради липса на хора.

Казвате, че проблемите са от години, но стана ясно, че прокуратурата официално е информирала двама предишни министри на правосъдието - Екатерина Захариева и Христо Иванов. Защо не е предприето нищо, според Вас?

Същият въпрос задавам и аз в продължение на няколко години. Но адекватен отговор не съм получил. Може би всичко опира до финанси. Ограниченият бюджет на Министерството на правосъдието (МП), по отношение на двете  специализирани дирекции – ГДИН и Главна дирекция "Охрана" (ГДО) – не допуска възможност за увеличаване на щата. Този отговор не ми е предоставен по този начин, но за това става въпрос. 

Ако направим една равносметка, съобразно изисквания, на които би трябвало да отговаря щатната численост на ГДИН, то бройката, с която ще трябва да бъде увеличен щата, е някъде около 650-750 човека. Това трябва да бъде и финансово обезпечено, оттам се получава и една сериозна сума. Това е основно пречката щатната численост да не бъде увеличавана. Даже напротив – преди няколко години, с постановление на Министерски съвет, претърпяхме и съкращения. Вървим в посока, обратна на желаната.

На какъв етап са протестите на надзирателите относно условията на труд и неизпълнените изисквания към Министерство на правосъдието? Ще продължите ли и под каква форма?

Имаме разбиране от страна на МП, но явно това са въпроси, свързани с проблеми, които излизат извън нашето ведомство. Въпросът е на ниво Министерски съвет, който трябва да има адекватни политики по отношение на ГДИН. Тази година от страна на госпожа Цачева бяха направени постъпки за увеличаване на бюджета, за увеличаване на щатните бройки, за увеличаване на основните възнаграждения, но дори нейните предложения не бяха приети нито в Министерски съвет, нито в парламента. 

Какво очаквате оттук нататък да се направи и в какъв срок, след като бюджетът вече е гласуван, ясни са параметрите му?

Другата седмица, на 21 декември, както казах, ни предстои поредната среща с министъра на правосъдието, на която вече ще разговаряме и за техните конкретни предложения, както и по повод постъпилото писмо от страна на главния прокурор. Ще обсъдим и вече приетия бюджет и неговото разпределение. Нямаме кой знае какви очаквания, но все пак ще бъде постижение, ако се стартира процедура за изготвяне на нормативна уредба, която и да не стане в рамките на следващата година, все пак ще е някакво начало, тъй като до момента дори това не се ангажирахме да започнем.

Във връзка със срещата ви с министъра – миналата сряда стана ясно, че част от служителите на МВР ще получат т.нар. "Коледни бонуси" от по 480 лв., които възлизат на близо 20 млн. лв. Вътрешният министър Валентин Радев съобщи, че парите ще дойдат от излишък в бюджета. Вие очаквате ли такива допълнителни възнаграждения?

Въпросната сума от 480 лв. ще бъде раздадена под формата на Коледна награда, това е от компетенциите на министъра. Парите идват от икономии, от незаети щатове най-вече. В ГДИН също има такива икономии, по линия на Синдиката сме направили предложение те да бъдат разпределени между служителите в края на годината. Каква ще е сумата, която ще излезе в крайна сметка, не можем да кажем към момента.