Обновена  13 ное 16:29
Докладът на Брюксел за борбата с корупцията и организираната престъпност:
България продължава да отбелязва стабилен напредък
Убеден съм, че ако настоящата положителна тенденция продължи и ако напредъкът се запази трайно и необратимо, Мониторинговият механизъм за България може да бъде приключен преди края на мандата на настоящата Комисия, заяви вицепрезидентът на ЕК Франс Тимерманс
България продължава да отбелязва стабилен напредък

Мониторингът върху България в рамките на Механизма за сътрудничество и проверка може да приключи преди края на мандата на настоящата Комисия. Това се посочва в най-новия доклад на Европейската комисия (ЕК), представен в Брюксел и в Европарламента в Страсбург. За Румъния ЕК посочва, че има сериозно отстъпление от досегашните реформи, особено в съдебната система.

В доклада се отчита, че България продължава да отбелязва стабилен напредък в изпълнението на препоръките, които Еврокомисията направи през януари 2017 г. Комисията счита, че няколко от тях вече са изпълнени, а редица други са близо до етапа на изпълнение. Три от шестте показателя - за независимостта на съдебната власт, законодателната рамка и организираната престъпност, могат да се считат за временно прекратени. 

Комисията вярва, че България ще продължи усилията си за реформи и ще бъде в състояние да изпълни всички оставащи препоръки.

"В доклада се отчита, че България продължава да отбелязва стабилен напредък в изпълнението на окончателните препоръки, които отправихме през януари 2017 г. Тези реформи са необходими за ефективната борба с корупцията и организираната престъпност. Убеден съм, че ако настоящата положителна тенденция продължи и ако напредъкът се запази трайно и необратимо, процесът по МСП за България може да бъде приключен преди края на мандата на настоящата Комисия", заяви първият заместник-председател на Комисията Франс Тимерманс на специална пресконференция.

В доклада на Комисията се отбелязва значително влошаване на медийната среда в България през последните години, което изправя обществеността пред риск от ограничаване на достъпа до информация и може да има негативно въздействие върху съдебната независимост при наличие на персонални атаки срещу съдии в някои медии. В по-общ план способността на медиите и на гражданското общество да изискват отчетност от властимащите в плуралистична среда, без да се оказва натиск, е важна част от основата за продължаване на реформите, обхванати от МСП, както и за по-доброто управление като цяло.

Комисията вярва, че България ще продължи усилията си за реформи и ще бъде в състояние да изпълни всички оставащи препоръки. Тя ще продължи да следи отблизо напредъка и ще направи допълнителна оценка на постигнатите резултати преди края на настоящия си мандат. Комисията очаква, че с това процесът по МСП за България ще бъде приключен. За да постигне тази цел, България се приканва да продължи да следва настоящата положителна тенденция, насочена към изпълнението на всички оставащи препоръки.

Eто и част от акцентите в Доклада по МСП за България

 

Годината, изминала след ноември 2017 г., беше период на политическа стабилност в България, което допринесе за процеса на реформи. Най-важната стъпка беше приемането на реформата на общата рамка за борба с корупцията през януари 2018 г., пише в доклада за България.

 

Брюксел очаква от ВСС реформа на съдебната карта

 

Работата по съдебната реформа продължава по различните направления, определени в стратегията за съдебна реформа от 2014г. В този контекст правителството е продължило консултациите си със заинтересованите страни в рамките на консултативния Съвет за съдебната реформа и е установило практика за публикуване на редовни актуализации за постигнатия напредък и за допълнителните приоритети в процеса на реформи. Би било полезно в този дебат да се включи и Висшият съдебен съвет, който разполага с широки самостоятелни правомощия по отношение на управлението на съдебната система в България. 

 

Ключов въпрос в това отношение се отнася до управлението на натовареността в съдилищата и свързаната с това евентуална бъдеща реформа на съдебната карта. В момента прокуратурата предприема мерки за изпълнението на пилотен проект за укрепване на малък брой районни прокуратури като първа стъпка към по-широка реформа. Що се отнася до съдилищата, Висшият съдебен съвет е възприел предпазлив подход към този въпрос в очакване на резултатата от текущ проект и в момента изглежда все по-невъзможно в близко бъдеще да се осъществи реформа на съдебната карта. Вместо това са били предприети мерки за преразпределяне на подсъдността по граждански дела чрез законодателна промяна, за да може натоварването на най-заетите съдилища, които обикновено се намират в София, да бъде преразпределено на други съдилища, посочват от ЕК.

 

Брюксел настоява за по-голяма централизация на прокуратурата, докато София държи да запази независимостта на обвинителите

 

Някои препоръки не са получили подкрепа от страна на властите. По-специално препоръките за по-активно участие на ръководството на прокуратурата в работата на прокурорите по конкретни дела бяха счетени за проблемни от българските органи, тъй като такова официално признаване на ролята на йерархията за отделни дела би изглеждало като връщане към система, която в миналото се е смятала за проблемна. Последните реформи са насочени по-скоро към разширяване на обхвата на официалните гаранции за независимостта на отделните прокурори, отбелязват експертите на Комисията. 

 

ЕК гледа с надежда към КПКОНПИ и отново недоволства от липсата на присъди за корупция

 

През януари 2018 г. България прие всеобхватна реформа на законодателството за борба с корупцията. Новият закон гарантира висока степен на приемственост що се отнася до персонала и законодателната уредба. 

 

Основно предизвикателство за новата агенция ще бъде да организира ефективно упражняването на големите си по обхват правомощия, простиращи се от превенция до дейности, свързани с разследване и конфискация на имущество. 

 

В допълнение към поставения с новата агенция фокус върху лицата, заемащи висши публични длъжности, правителството актуализира и изясни правната уредба за вътрешните инспекторати в държавната администрация, като тази уредба вече се прилага, при което бяха включени и нови разширени правомощия във връзка с проверката на декларациите за конфликт на интереси и за имущественото състояние на служителите от публичната администрация. 

 

Ключов проблем, подчертан в поредицата доклади по МСП, е липсата на последователни резултати в България, що се отнася до присъди по дела за корупция по високите етажи на властта. През 2016 г. прокуратурата извърши преглед на извадка от приключените дела за корупция с цел да идентифицира проблемите, които затрудняват успешното наказателно преследване в подобни случаи, изтъкват от Комисията. 

 

Усилията за подобряване на рамката за разследване и наказателно преследване на корупцията трябва да продължат и в бъдеще, за да може България да успее да покаже конкретни резултати в продължителен период и така да се натрупат солидни постижения в това отношение. 

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
2
тц...
|
нерегистриран
13 ноември 2018, 10:14
14
0
Тези.... партийните единствено останаха да вярват в просперитета на ЕС!През последните 150 години България е непрекъснато губеща!Не можем да се самоопределим.Дебелашкото самочувствие на управляващият /щите/ е без никакво покритие,но за сметка на това в 80-90%заразително!Ганьо /тези 80-90%/ си личи в група измежду стотици националности!
1
Приказка за неволята
|
нерегистриран
13 ноември 2018, 08:59
10
-5
Ако не се приеме нова Конституция, всичко друго е вятър и мъгла от Влашко. А иначе джендърите да си гледат работата. ЕС отива в небитието. Турция е прекрасен пример за ползите Без ЕС.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно