От писмо до Цецка Цачева и Габриела Козарева става ясно:
Българската стопанска камара е смутена заради обществената поръчка на Агенция по вписванията за 120 ТБ допълнителна памет
Настоятелно призоваваме да бъдат оповестени всички причини, довели до срива на Търговския регистър, пишат от камарата
Българската стопанска камара е смутена заради обществената поръчка на Агенция по вписванията за 120 ТБ допълнителна памет

Българската стопанска камара (БСК) изрази смущение от обявената от Агенцията по вписванията обществена поръчка за 120 ТБ допълнителна памет за съхранение на данни и основанията за нейното  пускане в "спешен порядък". "Изключително смущаващи са твърденията, с които се аргументира Решението за откриване на процедурата, че спешната потребност от допълнително дисково пространство не е резултат от действия и бездействия на АВ и че към датата на първия срив на дисковите масиви Агенцията не е могла и не е била длъжна да знае, че такова събитие от изключителен характер предстои, респективно - че същото ще наложи спешно възлагане на поръчка за осигуряване на допълнително дисково пространство", пишат от БСК в писмо до правосъдния министър Цецка Цачева и изпълнителния директор на Агенцията по вписванията Габриела Козарева.

От Камарата посочват, че е силно притеснително и посоченото в Решението изявление, че в "рамките на около 20 календарни дни дисковото пространство в Информационен център ще свърши, а в Резервен информационен център това ще се случи в рамките на около 14 календарни дни, което ще доведе до спиране на базите данни на регистрите и спирането на функционалностите предоставяни от регистрите, както и спиране на работа на цялата ИТ инфраструктура на Агенцията". Това според БСК създава риск за функционирането на информационните регистри и оставя съмнения, че "управлението на процесите в АВ е крайно хаотично и непрозрачно и, в крайна сметка - генерира несигурност и непредвидимост за бизнеса".

След обявяването на обществената поръчка в края на миналата седмица, в медиите се появиха публикации, че има опасност от повторна криза с Търговския регистър и има реална опасност от неговото блокиране именно заради спешния порядък, в който се търси допълнителна памет. От Агенцията по вписванията пък излязоха с позиция в понеделник, че "надграждането на съществуващите дискови масиви за съхранение на данни се основава на детайлен технически анализ и цели гарантиране на работоспособността и отказоустойчивостта на регистрите", както и че продължава разследването относно причините, довели до нарушения достъп до Търговския регистър и до Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел от август тази година.

Множество призиви от народни представители, от бизнеса, както и от гражданите за изясняване и оповестяване на всички причини, довели до безпрецедентния срив на Търговския регистър, бяха отправени до отговорните институции още през лятото. Това доведе и до провеждането на извънредно заседание в парламента в рамките на лятната ваканция, на което обяснения по случая дадоха премиерът Бойко Борисов, вицепремиерът Томислав Дончев, както и правосъдният министър Цецка Цачева. Въпреки уверенията на тримата, че няма да има повече проблеми с функционирането на Търговския регистър и се прави всичко възможно да се изяснят причините за срива, вече близо два месеца стои отворен въпросът какво доведе до дефектирането на дисковете и има ли опасност от повторна криза. В писмото си до Цачева и Козарева от БСК също повторно настоятелно призовават да бъдат оповестени всички причини, довели до срива на Търговския регистър в периода 9-27 август 2018 г.

Ето и пълния текст на писмото на БСК:

ДО

Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА

МИНИСТЪР НА ПРАВОСЪДИЕТО

УЛ. "СЛАВЯНСКА" № 1

1040 СОФИЯ

КОПИЕ:

Г-ЖА ГАБРИЕЛА КОЗАРЕВА

ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА

АГЕНЦИЯ ПО ВПИСВАНИЯТА

ул. елисавета багряна 20

1111, софия

 

УВАЖАЕМА Г-ЖО ЦАЧЕВА,

В продължение на 19 дни, в периода 9-27 август 2018 г., станахме свидетели на безпрецедентен срив в работата на Търговския регистър, който на практика доведе до преустановяване на услугите, предоставяни на потребителите на регистъра, и затрудни изключително много оперативната им дейност.

Този срив беше предшестван от редица проблеми във функционирането на регистъра, в т.ч. и в резултат на редица законодателни изменения, довели до разширяване на кръга от документи, които следва да бъдат обработвани и оповестявани в Търговския регистър. В продължение на няколко поредни години се наблюдава и забавяне от над една година при обработката на заявления за обявяване на годишни финансови отчети.

В своя позиция от 27.08.2018 г. БСК настоя за публично оповестяване на причините, довели до срива на регистъра, и съответните мерки, които ще бъдат предприети за гарантиране на сигурната и безаварийна работа на държавните информационни масиви. За наше съжаление, и към настоящия момент липсва отговор на поставените въпроси.

Публикуваната на 12.10.2018 г. от Агенция по вписванията документация по процедура за договаряне без предварително обявление за закупуване на допълнително дисково пространство в спешен порядък, допълнително засилва притесненията на бизнеса, че нормалното функциониране на регистъра не е обезпечено, и сме изправени пред реална опасност от нов срив.

Изключително смущаващи са твърденията, с които се аргументира Решението за откриване на процедурата, че спешната потребност от допълнително дисково пространство не е резултат от действия и бездействия на АВ  и че към датата на първия срив на дисковите масиви Агенцията не е могла и не е била длъжна да знае, че такова събитие от изключителен характер предстои, респективно - че същото ще наложи спешно възлагане на поръчка за осигуряване на допълнително дисково пространство.

Неприемлива и опасна е тезата, че Агенция по вписванията не знае какво е техническото състояние на дисковите масиви, на които съхранява данните от поверените ѝ за администриране регистри, още по-малко, че не е била длъжна да предвиди и управлява риска от настъпване на технически дефект. Оставяме без коментар, че за обосноваване на мотивите за избор на вида на процедурата, на първо място са посочени "публикации в медиите".

Силно притеснително е и посоченото в Решението изявление, че в рамките на около 20 календарни дни дисковото пространство в Информационен център ще свърши, а в Резервен информационен център това ще се случи в рамките на около 14 календарни дни, което ще доведе до спиране на базите данни на регистрите и спирането на функционалностите предоставяни от регистрите, както и спиране на работа на цялата ИТ инфраструктура на Агенцията. Подобна информация по никакъв начин не е публично комуникирана и създава подозрения, че управлението на процесите в АВ е крайно хаотично и непрозрачно и, в крайна сметка - генерира несигурност и непредвидимост за бизнеса. Опасяваме се, че в посочените кратки срокове, дори и при успешно проведена процедура за избор на изпълнител, функционирането на информационните регистри ще е изложено на голям риск.

В тази връзка, още веднъж настоятелно призоваваме да бъдат оповестени всички причини, довели до срива на Търговския регистър, както и мерките, които ще бъдат предприети за обезпечаване на неговото функциониране.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
2
Поручик Ржевски
|
нерегистриран
17 октомври 2018, 09:47
3
0
И разбира се че доставката ще бъде от фирмата на шофьорчето от УБО - Телелинк.
1
Марко
|
нерегистриран
17 октомври 2018, 02:41
5
0
Ами има нужда от още памет,за да не падне отново регистъра.
Явно поради това,а и други фактори преди време се е сринал.

Злите езици твърдят,че последното е с някакви конспиративни цели ,свързани със замитане на информация за милиарди,но това официално не е установено...😎
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно