Българският съд стигна дъното на ЕС по независимост
Брюксел алармира, че положението у нас упорито се влошава, и заплашва достъпа ни до еврофондовете
Българският съд стигна дъното на ЕС по независимост

Европейската комисия потвърди, че българският съд е стигнал дъното на европейската класация по независимост, съобщава в. "Сега", като се позовава на данни от огласеното в Брюксел трето Информационно табло за правосъдието в ЕС. Според него България дели със Словакия последното място по независимост. Такива сравнителни анализи се правят от 2013 г. и служат на годишния процес на координация на икономическите политики в ЕС, известен като европейски семестър. "Заедно с оценките за отделните държави Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието помага да се идентифицират потенциални слабости и да се насърчат държавите членки да провеждат, където е необходимо, структурни реформи в областта на правосъдието", се казва в съобщение на ЕК.

Румъния, с която България се сравнява най-често заради годишните доклади по Механизма за сътрудничество и проверка (МСП), се е откъснала от нея напред благодарение на зачестилите присъди за корупция на високо равнище. През 2012 и 2013 г. двете държави са имали близки показатели по независимост на съдебните системи, но през 2014 г. Румъния е изпреварила Унгария, Испания и Словения, докато България е слязла още по-надолу и се е изравнила с последната - Словакия, която не е променяла показателите си. Тенденцията към влошаване у нас означава, че догодина страната ни еднолично може да заеме последното място, като се представи по-зле и от Словакия.

Таблиците обаче не казват всичко и затова Информационното табло препраща към Работен документ на ЕК за анализ в дълбочина на макроикономическите дисбаланси в 12 държави, включително и България, определени като проблемни. Той е с дата 26 февруари и ще послужи за изготвяне на специфични препоръки за всяка от визираните държави. В тях има раздели за функционирането на съдебните системи, като за България първата констатация е, че "корупцията продължава да представлява траен проблем, който потенциално възпира инвестициите и вреди на качеството на правителствените услуги".

Потвърждават се изводите от последния доклад по МСП от януари 2015 г., че в България се наблюдават "липса на цялостна стратегия и координация, институционални слабости и слаби резултати, що се отнася до постигането на окончателни присъди в съда, особено в случаите на корупция по високите етажи на властта. В случаите на конфликт на интереси все още не се извършват последователни проверки и не се налагат възпиращи санкции."

Забелязана е и хроничната слабост на държавата да прави реформи на хартия, които след това не прилага: "През март 2014 г. бяха приети стратегии за развитие на администрацията на публичния сектор и електронното управление. Въпреки че стратегическата рамка е създадена, все още няма достатъчно забележими резултати в полза на гражданите и фирмите. Не са предприети действия за подобряване на професионализма и израстване в кариерата въз основа на заслугите в публичната служба. България е една от последните държави от ЕС, които направиха правителствените си услуги достъпни по интернет по лесен за използване и прозрачен начин."

Още по-тревожно е, че промяната на законите води не към подобрение, а към влошаване на бизнес средата. "Българското законодателство в областта на обществените поръчки и неговото прилагане продължават да будят тревога. Сложната правна среда и нейните многобройни изменения породиха липса на правна сигурност. С промяната на Закона за обществените поръчки през май 2014 г. положението допълнително се влоши", пише в работния документ.

Прекият резултат е не просто пропадане в класациите на ЕС, а загуба на пари от еврофондовете, установява документът: "Тези трудности доведоха до нередности, които са съществени причини за забавянето на изпълнението на проектите по структурните фондове за периода 2007-2013 г." Общият извод е, че "качеството и независимостта на съдебната система остават предизвикателство" пред България.

По тази причина в Доклада за глобалната конкурентоспособност за периода 2014-2015 г. България се нарежда по независимост на съдебната власт на 126-о място от общо 144 държави, на 124-то място по ефективност на нормативната уредба за уреждане на спорове и за оспорване на нормативни разпоредби и на 110-о място по защита на правата на собственост.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
17
Борнео
|
нерегистриран
10 март 2015, 21:07
0
0
Какво общо има между отказа на прокуратурата да разследва Пеевски и създаването на нов орган срещу високата корупция под ръкводството на Цацаров?
http://frognews.bg/news_87407/Kakvo-obshto-ima-mejdu-otkaza-na-prokuraturata-da-razsledva-Peevski-i-sazdavaneto-na-nov-organ-sreshtu-visokata-koruptsiia-pod-rakvodstvoto-na-TSatsarov/
Поне стигнали дъното, защото пък другите им "събратя" под вещото ръководство на Костинбродския копаят със завидно усърдие под него.
Колкото и да е неприятно, трябва да искаме помощ от румънците.
16
Krasimir Kabakciev
|
KKabakcievDrSc
10 март 2015, 18:49
2
-3
Българският съд е на дъното, ама то не е, защото голямото мнозинство магистрати са корумпирани и/или некадърни, а защото цели две други власти им държат и направляват ръцете, докато пишат съдебни актове. И особено защото не им стигат заплатите и всяка година ронят сълзи за нови и нови повишения.
15
от 14:имах предвид до 11
|
нерегистриран
10 март 2015, 16:57
0
0
--
14
до 13
|
нерегистриран
10 март 2015, 16:55
1
-1
Ако не сте юрист ви е простено,но ако сте,то тогава много,много жалко!
13
?
|
нерегистриран
10 март 2015, 16:06
4
-1
До коментар [#11] от "светнат":

Е довършен опит ли е, убийство ли е, умишлено ли е, по непредпазливост ли е?
Или просто не ви се харесва?
12
до 11
|
нерегистриран
10 март 2015, 14:49
6
-1
Толкова светлина излъчвате,че си мисля да не сте светец?
11
светнат
|
нерегистриран
10 март 2015, 14:22
4
-7
При доказано обвинение за довършен опит за убийство и минимум от 10 години лишаване от свобода, определеното от съда наказание е 4 години лишаване от свобода.Продължавайте да вярвате в справедливостта и независимостта на съда!
10
Soldier of Fortune
|
нерегистриран
10 март 2015, 13:26
2
-9
Е , па тва могат - до там стигат... Опитаха да стигнат върха на безотговорността и безстрамието - стигнаха . Нема все там да си стоят я!
9
Каба Красимир
|
нерегистриран
10 март 2015, 13:10
13
-3
До коментар [#8] от "Krasimir Kabakciev": Значи, напразно се напрягаш и пенявиш тук. Дъвчеш едно и също досущ като изперкал кверулант. Затова изобщо не чета словоизлиянията ти, цъкам ти минусчето и те пускам по течението. Убеден съм, че и други колеги те заобикалят по същия начин. Щем, не щем, ти си една даденост-също както едно л...о на тротоара. Човек го вижда, запушва нос и го заобикаля. Няма никакъв смисъл да го размазва с обувката си. Хем се изцапа, хем ще завони повече.л

8
Krasimir Kabakciev
|
KKabakcievDrSc
10 март 2015, 13:01
6
-10
Истината е съвсем различна. Не двете власти се месят в работата на съдебната власт, а обратното: съдебната власт систематично прикрива безобразията, закононарушенията и престъпленията на другите две власти. Премиерът даде незаконно разпореждане на шефа на митниците да извърши незаконно действие. Шефът на митниците не извърши това действие, но не трябваше ли на премиера да бъде предявено обвинение? Обвинение не беше предявено. Когато през 2009 г. ГЕРБ пое властта, аз лично, във връзка с делата си срещу Министерския съвет, поисках от премиера да признае незаконното двадесетгодишно неиздаване от страна на МС на нормативен акт. Той отказа да го направи, а след това т.н. върховен съд издаде два погазващи закона и Конституцията съдебни акта, с които оневини правителството за същото деяние. (Дали премиерът не е повлиял на съда?) С други думи, съдът погази закона и Конституцията, за да прикрие изключително нагло противозаконно поведение на правителството в продължение на 20 г., изразяващо се в нормотворческо бездействие. Преди това съдът с няколко противозаконни решения прикри и изключително нагло противозаконно поведение, отново свеждащо се до нормотворческо бездействие, на т.н. БАН, която 20 години не издаде критерии за даване оценка на научноизследователската дейност на учените. Съдът наистина осъди един институт при БАН по две дела за незаконно поведение в продължение на 10 г. - от 1988 до 1997, но по следващи четири дела за периода 1998-2002 г. не осъди института и прикри безобразното му нагло противозаконно поведение, въпреки че през периода 1998-2002 г. нищо ново не се беше случило и противозаконното поведение на ответника беше факт. Осъден по двете дела през 2001 и 2005 г., институтът не изпълни с години редовно предявените му два изпълнителни листа (случаят е описан в "Правен свят" от април 2008 г.), а същевременно лицата Янева и Крънчева (т.е. отново съдът) издадоха умопомрачителен по безумието и беззаконието си акт, в който написаха, че неполучил с години обезщетения по два изпълнителни листа не е "фигура на пострадало лице". С това съдът прикри съответен престъпник/съответни престъпници в БАН, неизпълнил/и с години съдебно решение - деяние, за което се предвижда затвор. Мога да дам и много други примери, но изводът е категоричен. Не двете власти се месят в работата на съдебната, или поне не толкова много, колкото СЪДЕБНАТА ВЛАСТ СИСТЕМАТИЧНО ПРИКРИВА БЕЗОБРАЗИЯТА, ЗАКОНОНАРУШЕНИЯТА, БЕЗУМИЯТА И ПРЕСТЪПЛЕНИЯТА НА ДРУГИТЕ ДВЕ ВЛАСТИ! СЪДЕБНАТА ВЛАСТ ФУНКЦИОНИРА КАТО АДВОКАТ НА ДЪРЖАВАТА В УЩЪРБ НА ГРАЖДАНИНА И СИСТЕМАТИЧНО ОНЕВИНЯВА ДЪРЖАВАТА ЗА НЕЙНИТЕ БЕЗЗАКОНИЯ!
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно