Временната правна комисия гласува преди първо четене
Контролът върху СРС - и чрез бюджета на заявителите
Няколко стъпки ще гарантират срещу злоупотреба - независима агенция за подслушване, Национално бюро за контрол върху процедурите, парламентарна комисия за наблюдение, а всеки заявител ще плаща със свои пари
Контролът върху СРС - и чрез бюджета на заявителите

Съвсем делово и почти без дискусия временната парламентарна правна комисия прие за първо четене в пленарна зала законопроекта за промени в Закона за специалните разузнавателни средства, внесен от Сергей Станишев и група народни представители. Според мотивите на законопроекта, неговата цел е "да се пресече безконтролното подслушване и проследяване, да сложи край на възможностите за престъпна злоупотреба с власт  и да възстанови и доизгради ефективен и незаобиколим контрол" чрез съвсем друга система от органи. При представянето на проекта днес председателстващият временната комисия Христо Бисеров (ДПС), който е и един от вносителите, заяви, че този законопроект е продължение на една позиция, изразявана отдавна, още от времето на скандала с подслушването на Ваньо Танов и последвалия го доклад на парламентарната подкомисия по контрол върху СРС в 41-то Народно събрание.

Проблемите се потвърждават от факта, че днес имаме народен представител със свален имунитет, заяви Бисеров.

Безспорна кулминация на ситуацията с безконтролното прилагане на СРС "е информацията за изградения и работещ в МВР под ръководството на вицепремиера и министър на вътрешните работи механизъм за незаконно подслушване.  Отстраняването на Флоров от ГДБОП и искането на Прокуратурата за снемане на имунитета на депутата Цветанов сами по себе си са достатъчно показателни", пише в мотивите към проекта. Там се сочат данни от статистиката, че ако през 2008 г. са издадени 5 988 разрешения за прилагане на СРС, то през 2010 г. тази бройка се е увеличила на 15 864, но ефектът от това нарастване е нищожен. През 2010 г. достъпът до трафични данни по Закона за електронните съобщения е нарастнал на 54 162 разрешения. Сочи се и "безкритичният подход на съдилищата при даване на тези разрешения, а така също и огромния ръст на исканията  от прокуратурата".  

Проектозаконът предвижда промени в няколко стъпки, каза Бисеров

На първо място, специализираната структура, която основно прилага СРС, а именно - СДОТО,  ще бъде изведена от МВР и ще бъде трансформирана в самостоятелна държавна агенция към Министерски съвет - Държавна агенция "Технически операции" (ДАТО). Председателят на тази агенция ще се избира от парламента по предложение на министър-председателя, което ще гарантира един по-висок статут на този орган. От друга страна, това ще се съчетае с възможност за завишен парламентарен контрол, включително и чрез изграждане на качествено нова постоянна парламентарна комисия за контрол над използването и прилагането на СРС.

На трето място е възстановяването на Националното бюро за контрол над дейността по СРС, което ще даде един независим, външен контрол над тази дейност.

Следващият механизъм за контрол ще е чрез бюджета за използване на СРС, заяви Бисеров. Въвежда се един нов принцип, според който всеки заявител за СРС, ще си плаща за изпълнението на заявката, а няма да има общ бюджет за подслушване. Всеки орган, който по силата на закона може да бъде заявител за СРС, ще има предварително определен бюджет за тази дейност и в рамките на този бюджет, ще може да поръчва, а след това - и да дава отчет за разходите. Какъв точно ще бъде механизмът за прилагане на този нов принцип ще стане ясно от подробния регламент, приет от Министерския съвет. Той, разбира се, ще бъде въведен в действие едва в началото на следващата календарна и финансова година, стана ясно днес.

Според Янаки Стоилов (КБ) струва си още сега да се зададе въпросът дали няма опасност да се отиде от едната крайност в другата и от свръхцентрализирана, дейността по прилагане на СРС да стане подчинена едновременно на три органа - държавна агенция, която прилага СРС, Национално бюро, което я наблюдава и комисия в парламента със същата роля. Според Стоилов друг въпрос е дали след като Народното събрание избира, както директора на Агенцията, така и състава на Националното бюро, няма да се размие личната отговорност. Най-добре е шефът на Агенцията да се избира от МС по предложение на министър-председателя, за да е ясно, че отговорността е на изпълнителната власт, а не на парламента, каза Стоилов.

От името на "Атака" и Явор Нотев подкрепи законопроекта.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
Няма коментари към новината.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно