Коалицията – тройна, министрите – тройкаджии

Правителството на тройната коалиция е третото поред (след това на Иван Костов и на Симеон Сакскобургготски), което изкарва пълния си мандат след зората на демокрацията. Както своите "предшественици", така и кабинетът "Станишев" не приключва управлението си в състава, в който положи клетва преди около четири години. С два козметични ремонта (един през лятото на 2007-а и друг през пролетта на миналата година) коалицията между БСП, НДСВ и ДПС устоя на половин дузина вотове на недоверие. Дали това е атестат за добра работа? Отговорът ще бъде даден съвсем скоро от избирателите на насрочените за 5 юли парламентарни избори. Ако се вярва на социолозите, то "бележките" няма да бъдат особено добри. Но на фона на общата министерска посредственост и многобройните корупционни скандали, тройната коалиция има и няколко добри попадения. "Правен свят" претегли плюсовете и минусите на тези, които олицетворяват изпълнителната власт. И ако "средната" оценка за тройната коалиция се окаже твърде ниска, то "заслугата" за това е на многото тройкаджии.

Сергей Станишев за малко не се размина с премиерския пост, след като предложения от него първи коалиционен кабинет (само между БСП и ДПС) не бе одобрен от Народното събрание. После с подкрепата на НДСВ "грешката" бе поправена, но липсата на управленски опит си пролича неколкократно. Не бяха малко кризисните ситуации, в които Станишев се проявяваше по-скоро като говорител на коалицията, отколкото като премиер с тежест. Той бе поставен в деликатна ситуация поради някои кадрови назначения на заместник-министри и шефове на агенции. Факт е, че опази името си от скандали, но правителството така и не демонстрира категорична политическа воля за борба с корупцията и организираната престъпност. Лична заслуга на Станишев е създаването на ДАНС. Той заложи доста на позитивния пиар – кара трамвай, изяви се като диджей на "Бузлуджа", като рокер. Но регистрира и гафове – например нарече активисти на младежкия ГЕРБ – "циркаджии". Заложи много на лидерския двубой с основния си конкурент Бойко Борисов. Но телевизионния дебат между двамата на моменти прекрачваше добрия тон.

Вицепремиерът от квотата на БСП Ивайло Калфин през първите две години трудно излизаше от сянката на тогавашния министър по европейските въпроси Меглена Кунева. Калфин ще остане в историята като министъра на външните работи, през чийто мандат България официално се присъедини към ЕС. Ще се запомни също така с освобождаването (не без активното участие на Франция и ЕС) на осъдените на смърт български медицински сестри в Либия. В графата активи през мандата му попада и приемането на отлагания дълги години Закон за дипломатическата служба, с който квотата на политическите назначения в посолствата ни бе ограничена до 10 на сто. Именно подобно политическо назначение – на бившия главен прокурор Никола Филчев в Казахстан, създаде главоболия на дипломат номер едно.
Така и не стана ясно какво спечели България от прибързаното признаване на независимостта на Косово, както и каква точно е позицията ни по евентуалното приемане на Турция в ЕС.

Другият вицепремиер Даниел Вълчев получи одобрението и признанието, както на управляващите, така и на опозицията, защото постави началото на реални реформи в средните и висшите училища. Основна негова победа са матурите, които дълго бяха отлагани и оспорвани, дори по съдебен път. Сред новостите са и пълното въвеждане на делегираните бюджети в училищата, както и диференцираното заплащане за преподавателите. Преживя учителската стачка през есента на 2008-а, въпреки че вината за ниското заплащане на просветните работници съвсем не бе негова. Навлече си гнева на църквата заради упорството да не въведе вероучението като задължителен предмет, както и с предложението за забрана на носенето на каквито и да е религиозни символи в родните школа.

Една от най-скандалните фигури в кабинета "Станишев" е вицепремиерът от ДПС – Емел Етем. Така и не се разбра на какво точно е министър, след като почистването на снега, наводненията и взривовете във военните складове в Челопеч се оказаха недостойни за определението бедствия и аварии. За сметка на това кадруваше с охота в апетитната агенция на държавния резерв, а прояви апетити и към пожарната.

Бившият ни посланик в Берлин Меглена Плугчиева бе избрана по спешност за вицепремиер по еврофондовете през пролетта на 2008-а, след като Брюксел започна поетапно спиране на средствата по ФАР, ИСПА и САПАРД. Под въпрос бяха поставени и Структурните фондове. Госпожа Плугчиева положи огромни усилия да убеди партньорите ни, че незаслужено сме нарочени за крадци на парите на европейските данъкоплатци. Година по-късно единствените размразени средства са 115 млн. евро по ИСПА. Сериозна пречка в работата й бе липсата на ясно разписани правомощия.

Миглена Тачева успя в почти всичко, с което се зае. А то не бе никак малко за двете години, след като тя пое щафетата от Георги Петканов. Сред постиженията на правосъдния министър Тачева са разплитането на скандала с международните осиновявания, старта на търговския регистър и преодоляването първоначалните трудности около прехвърлянето на фирмените дела. Нейна заслуга е и провеждането за първи път на конкурс за избор на българския съдия в Страсбург в сътрудничество с неправителствените организации. Бяха разработени и промени в НПК и ЗСВ, с които окончателно ще бъде решен проблемът със следствието. Екипът й подготви също така Концепция за приемането на нов Закон за нормативните актове, а в момента работи и по Концепция за наказателно правораздаване, която включва и приемането на нов НК.

Вътрешният министър Михаил Миков замени през пролетта на 2008 г. законодателната с изпълнителната власт след грандиозния скандал с предшественика му Румен Петков. За малко повече от година той се сблъска със "стачката" на полицаите, скандалите около смъртта на арестанта Куцаров и пълната безпомощност на държавата срещу отвличанията. Натрупа много негативи и около неуспешния опит да прокара през парламента изменения в Закона за електронните съобщения, които да позволят на МВР да следи кореспонденцията в интернет.

Финансист номер едно Пламен Орешарки има всички шансове да се окаже сред най-големите разочарования в този кабинет. Започна мандата с огромен кредит на доверие, с ореола на професионалист. Парираше претенциите на колегите си за необосновани харчове и се считаше за гарант на финансовата стабилност в страната. В негова полза бе и ръстът на приходите в хазната. Премиерът дори го обяви за най-добрия министър, след като от опозицията му поискаха оставката тази зима. Но фактите говорят друго. Около бюджетното ведомство гръмнаха поредица от скандали – спирането на евро средствата, принудителната оставка на шефа на митниците Асен Асенов и аферата "Мургина". За капак икономическата криза отвори сериозна дупка в бюджета за 2009 г., в който няма да влязат 2 млрд. лева от планираните. А прокуратурата взе да рови около скандално разсрочените с подписа му задължения на бившия собственик на "Кремиковци" Валентин Захариев.

Безспорно най-рейтинговият кадър на БСП в правителството е културният министър Стефан Данаилов, въпреки че прекара не малко време от мандата си на снимачната площадка и на театралната сцена.

Колегата му от транспортното министерство Петър Мутафчиев имаше честта да открие, след дълги години строителство новия терминал на Летище "София". Бе направена и първа копка на емблематичния проект за "Дунав-мост 2". С помощта на Агенцията за приватизация бе реализирана може би най-успешната сделка по раздържавяване на държавно предприятие – БМФ. Най-неприятният момент за Мутафчиев бе миналата зима – след тежката ЖП катастрофа, пожар във влака "София-Кардам". А най-укоримото – че все още нямаме нито една магистрала като хората.

Министърът на икономиката Петър Димитров – влезе във властта от резервната (парламентарна) скамейка в средата на мандата, след като гръмна скандалът "Топлофикация" и оставката на Румен Овчаров. Като член на кабинета се занимаваше основно с темата "Кремиковци" и защита на интересите на държавата в почти фалиралия металургичен комбинат. Въпреки многобройните му медийни изяви, така и не се разбра ще търси ли България съдебни компенсации (и от кого) заради газовата криза тази година. Едва ли може да бъде винен за спадналия ръст на БВП, дефицита по текущата сметка на платежния баланс и отлива на чуждестранни инвеститори, но те ще останат на сметката му.

Другият кадър на социалистите, привлечен на по-късен етап, е здравният министър Евгений Желев. При него скандалите в здравната сфера определено са по-малко в сравнение с периода на Радослав Гайдарски, но при хроничната липса на средства за здравеопазване, трудно могат да се случат чудеса.

В започналата предсрочно предизборна кампания в телевизионния ефир БСП се пробва да се рекламира с "успехи" на социалния министър Емилия Масларова – нови работни места, увеличаване на пенсиите и средната заплата. Въпреки тази статистика, дамата ще бъде запомнена по-скоро с хитовото си предложение за воденето на представители на третата възраст на море и скъпите й командировки до екзотични места.

Едно от най-сериозните недоразумения в кабинета определено е регионалният министър Асен Гагаузов. Той оцеля въпреки скандалите, които разтресоха ведомството му – пътният фонд и аферата "Батко", последвани от спирането на евро-средства. Медиите дълго се забавляваха с неадекватните му изявления като тези, че конфликтът на интереси е само морален проблем и че животът е по-силен от "всякакъв ФАР и всякакви ИСПИ".

Отговорникът за държавната администрация Николай Василев, който е с най-дълъг министерски опит в този кабинет – вече 8 години, продължи работата по въвеждането на електронното правителство, наложи реално конкурсното начало при подбора на държавни служители. Взе присърце и проблемите на граничния контрол, и лансирането на т.нар. единен фиш. Трябва да се отбележи, че оперативната програма "Административен капацитет" по линия на Структурните фондове е една от малкото, по която няма скандали около усвояването на средствата. Критиките към дейността му бяха свързани най-вече с организирането и функционирането на Министерството на държавната администрация като административно-наказващ орган при забавяне издаването на административни актове и всякакви административни нарушения.

Гергана Паси – започна мандата като заместник-министър на външните работи, а го завърши като министър по европейските въпроси. След присъединяването ни към ЕС доста се дебатира дали изобщо има необходимост от нейния пост, но въпреки това бе избрана, за да се запази коалиционната формула 8:5:3. Проявяваше активност в периоди преди и след публикуването на мониторинговите доклади от ЕС, но без видим ефект върху колегите й от правителството.

Друг министър на НДСВ – отбранителният – Николай Цонев замени преди около година Веселин Близнаков, с обещанието да повдигне завесата около скандалните заменки с армейски имоти. След първоначалния шум обаче антикорупционната активност на Цонев постепенно стихна. В края на мандата пробва да се изяви в качеството на икономически анализатор и да предложи рецепта за излизане от кризата.

Сред най-критикуваните през последните четири години бяха министрите на ДПС. Земеделският Валери Цветанов така и не успя да разреши драмата със забавените субсидии за фермерите, които периодично идват на протести в столицата. Натрупа черни точки и покрай предизвикалото премиерския гняв пътуване до Монголия.

Екоминистърът Джевдет Чакъров влезе под светлината на прожекторите покрай неразбориите около определянето на българските зони по програма "Натура" 2000 и нежеланието си да изпълни съдебно решение около сагата с концесията на златното находище в Челопеч. Често бе упрекван, че екоминистерството третира преференциално фирми от обръчите на ДПС и че административното обслужване (издаване на комплексни разрешителни например) е под всякаква критика.


 

 


 

 


       
Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
Няма коментари към новината.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно